Muudetud järgmiste määrustega (kuupäev, number, avaldamine Riigi
Teatajas, jõustumine):
30.09.2004 nr 185 (RTL 2004,
131, 2021) 10.10.2004
Määrus kehtestatakse «
Tarbijakaitseseaduse» (RT I 2004, 13, 86) § 7 lõike 10 alusel.
§1. Kohaldamisala
Määrust kohaldatakse kõigi tarbijale pakutavate või müüdavate kaupade ja
teenuste hinna avaldamisele, kui muu õigusaktiga ei ole reguleeritud
teisiti.
§2. Müügihind
Müügihind on kaubaühiku või teatud kaubakoguse või teenuse eest tarbija
poolt tasumisele kuuluv lõpphind, kaasa arvatud käibemaks ja kõik muud
maksud, samuti kauba pakendi eest nõutav tagatis.
§3. Ühikuhind
(1) Ühikuhind on kauba ühe kilogrammi, ühe liitri, ühe meetri, ühe
ruutmeetri või ühe kuupmeetri lõpphind, kaasa arvatud käibemaks ja kõik
muud maksud, välja arvatud kauba pakendile kehtestatud tagatisraha.
(2) Ühikuhinnaks võib olla ka tükihind, kui kaupa ei mõõdeta lõikes 1
nimetatud ühikutes.
(3) Ühikuhind on arvutuslik hind, mille avaldamise eesmärgiks on anda
tarbijale võimalus võrrelda erineva suurusega pakendis kauba hinda.
[RTL 2004, 131, 2021 -
jõust. 10.10.2004]
§4. Lahtiselt müüdav eelpakendamata kaup
Lahtiselt müüdav kaup on müügipakendisse pakendamata kaup, mis
kaalutakse või mõõdetakse tarbija juuresolekul vastavalt tarbija soovile.
§5. Kauba hinna avaldamine
(1) Tarbijale kaupa pakkudes ja müües tuleb teda teavitada kauba
müügihinnast ja ühikuhinnast, kui ühikuhinnast teavitamise kohta ei ole
käesolevas määruses sätestatud teisiti.
(2) Kauba müügi- ja ühikuhind avaldatakse Eesti kroonides. Eelpakendatud
kaupade müügihind ning lahtiselt müüdavate eelpakendamata kaupade
ühikuhind on soovitatav avaldada ka eurodes.
(3) Eelpakendatud kauba puhul avaldatakse tarbijale kauba ühikuhind koos
kauba müügihinnaga.
(31) Kui kauba pakendile on «Pakendiseaduse» (RT I 2004, 41,
278) alusel määratud tagatisraha, avaldatakse sellises pakendis kauba
müügihind kahes osas, näidates eraldi kaubaühiku hinna ja sellele
lisatava pakendi tagatisraha suuruse.
(4) Lahtiselt müüdava eelpakendamata kauba puhul avaldatakse tarbijale
ühikuhind enne kauba mõõtmist või kaalumist. Müügihind avaldatakse
pärast mõõtmist.
(5) Kui kaupa kavatsetakse pakkuda ja müüa avaldatud müügi- ja
ühikuhinnast madalama hinnaga, ei ole uut müügi- ja ühikuhinda vaja
avaldada juhul, kui müügikohas on selge ja ühetähenduslik teave madalama
hinnaga pakutavate ja müüdavate kaupade ning allahindluse suuruse kohta.
[RTL 2004, 131, 2021 -
jõust. 10.10.2004]
§6. Kauba hinna avaldamise viisid
(1) Tarbijale kaupa pakkudes ja müües peab müügihind ja ühikuhind olema
avaldatud lihtsal ja ühetähenduslikul viisil ning olema tarbijale
üheselt mõistetavad, kergesti märgatavad ning selgelt loetavad.
(2) Müügihind ja ühikuhind peavad olema avaldatud kõigi müügikohas
müügiks olevate, samuti müügikoha vaateaknal eksponeeritud kaupade
puhul, kui need ei ole vaateakna kujunduse osaks ja neid on võimalik
vaateaknalt lihtsalt eemaldada ja tarbijale müüa. Teave hinna kohta peab
olema sellise paigutuse ja mõõtmetega, et see oleks tarbijale kergesti
märgatav.
(3) Müügihind ja ühikuhind peavad olema:
1) märgitud
kaubale või selle müügipakendile või
2) välja
pandud kauba vahetus läheduses või
3) märgitud kauba
vahetus läheduses väljapandud hinnakirjas, kui kauba laadi või kauba
müügikohas hoidmise viisi arvestades ei ole võimalik hinna märkimine
punktides 1 ja 2 nimetatud viisil.
(4) Ühikuhind peab olema müügihinnast selgesti eristatav, et tarbijal ei
tekiks kahtlusi seoses toote või selle pakendi suurusega.
(5) Kauba pakkumisel ja müümisel näidiste või kataloogide alusel peab
müügihind ja ühikuhind olema avaldatud kauba näidise vahetus läheduses
või kataloogis.
(6) Kui tarbijale suunatud reklaamis on avaldatud teave kauba müügihinna
kohta, peab seal olema avaldatud ka kauba ühikuhind, kui ühikuhinna
kohta ei ole käesolevas määruses sätestatud teisiti.
§7. Ühikuhinna avaldamine
(1) Ühikuhinna avaldamine ei ole vajalik:
1) kaubal, mille
ühikuhind on samane müügihinnaga;
2) kaubal, mis
seondub teenuse pakkumise või osutamisega;
3) antiik- ja
kunstiteostel;
4) kaubal, mida pakutakse enampakkumisel;
5)
komplektina pakutaval ja müüdaval kaubal, mille müügipakend sisaldab
erinevaid esemeid;
6) kaubal, mida pakutakse ja müüakse alandatud
hinnaga põhjusel, et kaup on puudusega või selle kasutamistähtaeg «parim
enne» on möödunud;
7) ühesuguse mahu või kaaluga
eelpakendatud kaubal, mida pakutakse ja müüakse rändkaupluse, kioski,
müügiautomaadi või tänavakaubanduse müügikoha kaudu.
(2) Ühikuhind peab olema arvutatud kauba pakendil märgitud netokoguse
alusel.
(3) Ühikuhinna avaldamine ei ole vajalik järgmiste toidukaupade puhul:
1) potis müüdav varajane värske köögivili või maitseroheline;
2) šokolaadikujukesed, üllatusmunad, pulgakommid, suuvärskendajad, nätsud.
(4) Koos soolvee, marinaadi, siirupi või muu vedelikuga väljastatava
toidu puhul, kus vedelik kuulub lisana põhikomponendi juurde, tuleb
ühikuhind arvutada eelpakendatud kauba märgistuses näidatud
põhikomponendi netokoguse järgi.
(5) Müügipakendisse pakendamata liht- ja valikpagaritoodete puhul
arvutatakse ühikuhind tootja poolt antud keskmise kaalu järgi.
(6) Ühikuhinna avaldamine ei ole vajalik järgmiste toidukaupade hulka
mittekuuluvate kaupade puhul:
1) ühe ühikuna müüdav kaup, mida ei ole
võimalik jagada osadeks kauba kvaliteeti või omadusi muutmata või mille
puhul pole vajalik kaalu, mahu või pikkuse avaldamine, välja arvatud
käesoleva paragrahvi lõikes 7 nimetatud kaubad;
2)
eelpakendatud kaubale, mida pakutakse ja müüakse ainult mahuga alla 50
ml või kaaluga alla 50 g.
(7) Ühikuhind avaldatakse müügipakendis sisalduva kauba tükihinnana
järgmiste kaupade puhul:
1) pabersalvrätikud,
2)
pabertaskurätikud,
3) pabermähkmed,
4) hügieenisidemed,
pesukaitsed ja tampoonid.
§8. Teenuse hinna avaldamine
(1) Tarbijale teenust pakkudes või vahetult enne osutamist peab kaupleja
teavitama tarbijat teenuse hinnast või teenuse tariifidest, milles
sisaldub käibemaks ja kõik muud maksud. Teenuse hinnad või teenuse
tariifid avaldatakse Eesti kroonides.
(2) Kaupleja, kes pakub või osutab tarbijale teenust, peab omama
teenuste hinnakirja või teenuse hinna arvutamise aluseid kirjeldavat
muud dokumenti.
(3) Hinnakiri või hinna arvutamise aluseid kirjeldav muu dokument peab
olema kinnitatud ettevõtja pädeva isiku allkirjaga ning peab olema
märgitud selle kinnitamise kuupäev.
(4) Teenuse pakkumisel peab pakutavate teenuste hinnakiri või teenuse
hinna arvutamise aluseid kirjeldav muu dokument olema müügikohas välja
pandud tarbijale nähtavale kohale selliselt, et see oleks tarbijale
kergesti märgatav.
(5) Kui pakutavate teenuste suure arvu tõttu või muul sellisel põhjusel
ei ole otstarbekas esitada hinnakirjas kõiki hindu või nende arvutamise
aluseid, võib piirduda üldisemate hindadega või nende arvutamise
alustega. Sellisel juhul peab tarbijale olema kättesaadav ka hindade või
nende arvutamise aluste täielik loetelu ja sellekohane teave peab
sisalduma väljapandud hinnakirjas.
(6) Võimaluse korral peaks hinnakiri olema tarbijale nähtav ka
väljastpoolt müügikohta. Toitlustusettevõtte peasissekäigu läheduses
peab olema pakutavate roogade ja jookide hinnakiri.
(7) Kui teenust pakutakse või osutatakse väljaspool äriruume, esitatakse
tarbijale teenuste hinnakiri või hinna arvutamise aluseid kirjeldav muu
dokument.
§9. Määruse jõustumine
Määruse § 5 lõikes 3 sätestatud eelpakendatud kauba ühikuhinna
avaldamise nõue jõustub 2005. aasta 1. veebruaril.
1 Määruse koostamisel on
arvestatud Euroopa Ühenduse direktiivi 98/6/EÜ 16. veebruarist 1998
tarbijakaitse kohta tarbijatele pakutavate kaupade hinna avaldamise kohta
(EÜT L 80, 18.03.1998, lk 27–30).