Muudetud järgmiste aktidega: (kuupäev, number, avaldamine Riigi
Teatajas, jõustumise aeg):
22.11.2004 nr 144 (RTL
2004, 147, 2242) 1.12.2004
17.10.2005 nr 69 (RTL
2005, 106, 1637) 28.10.2005 (rakendatakse alates 1.11.2005)
19.12.2005 nr 76 (RTL
2005, 123, 1957) 1.01.2006
Määrus kehtestatakse «Vabariigi
Valitsuse seaduse» § 42 lõike 1 alusel ning kooskõlas
nimetatud seaduse § 65 lõike 2 punktiga 3.
1. peatükk
ÜLDSÄTTED
§ 1. Statistikaameti staatus
(1) Statistikaamet (edaspidi amet) on Rahandusministeeriumi
valitsemisalas tegutsev valitsusasutus, millel on juhtimisfunktsioon ja mis
korraldab riiklikke statistilisi vaatlusi ja koordineerib riiklikku statistikat
ning teostab riiklikku järelevalvet seaduses ettenähtud alustel ja ulatuses.
Statistiliste meetodite valimisel on amet sõltumatu.
(2) Oma ülesannete täitmisel esindab amet riiki.
§ 2. Ameti eelarve, pitsat ja sümboolika
(1) Ameti kulud kaetakse riigieelarvest. Ameti eelarve kinnitab, muudab seda
ja kontrollib selle täitmist rahandusminister.
(2) Ametil on oma nimega dokumendiplangid, mille kasutamise kord määratakse
kindlaks ameti asjaajamiskorraga. Ameti struktuuriüksusel võib olla oma nimega
dokumendiplank, kui see on ette nähtud struktuuriüksuse põhimääruses.
(3) Ametil on sõõrikukujuline 35-mm läbimõõduga pitsat, mille keskel on
väikese riigivapi kujutis. Sõõri ülemist äärt mööda on sõna «Statistikaamet».
Ameti struktuuriüksusel võib olla oma nimega lihtpitsat, kui see on ette nähtud
struktuuriüksuse põhimääruses.
(4) Ametil on registreeritud logo ja nimimärk.
§ 3. Aruandekohustus
Amet on aruandekohustuslik rahandusministri ees, kes suunab ja koordineerib
ameti tegevust ja teostab ameti üle teenistuslikku järelevalvet õigusaktidega
sätestatud korras.
§ 4. Asukoht
Amet asub Tallinnas. Ameti postiaadress on Endla 15, 15174 Tallinn.
2. peatükk
AMETI TEGEVUSVALDKOND JA ÜLESANDED
§ 5. Ameti tegevusvaldkond
Ameti tegevusvaldkonnaks on asjakohase statistilise informatsiooni tootmine
riigi majanduse, rahvastiku, sotsiaalvaldkonna ja keskkonna seisundi ning selle
muutuste kohta.
§ 6. Ameti ülesanded
Ameti ülesanded on:
1) korraldada riiklikke statistilisi vaatlusi
Vabariigi Valitsuse kinnitatud vaatluste loetelu alusel;
2) koordineerida ja
metoodiliselt juhendada riikliku statistika tootmist;
3) analüüsida
majanduse, rahvastiku, sotsiaalvaldkonna ja keskkonna riikliku statistikaga
kaetust ning vajadusi;
4) arendada riikliku statistika tootmise
metoodikat;
5) järgida rahvusvahelisi nõudeid riikliku statistika
kajastamisel;
6) teha Euroopa Liidu omavahendite haldamiseks vajalikke
käibemaksubaasi prognoosimise ja rahvusliku koguprodukti arvestusi;
7) tagada
kogutud andmete kaitse;
8) ajakohastada ja laiendada riikliku statistika
avaldamise süsteemi;
9) osaleda statistikaalaste õigusaktide eelnõude
väljatöötamises;
10) toota statistikat muude tellimuste alusel ja
finantseerimisel;
11) täita muid ametile õigusaktidega pandud ülesandeid.
3. peatükk
AMETI STRUKTUUR JA STRUKTUURIÜKSUSTE ÜLESANDED
§ 7. Ameti struktuuri ja teenistujate koosseisu kinnitamine
Ameti struktuuri ja teenistujate koosseisu kinnitab ameti peadirektori
ettepanekul rahandusminister oma määrusega.
§ 8. Ameti struktuuriüksus
Ameti struktuuriüksus on osakond.
§ 9. Ameti osakonnad
(1) Ameti osakonnad ja nende põhiülesanded on:
1) finantsplaneerimis- ja
haldusosakond – koostada ameti eelarve ja jälgida selle täitmist,
raamatupidamisarvestus, hallata ameti vara, koordineerida ameti tööplaanide,
riiklike statistiliste vaatluste loetelu ja kirjelduste koostamist ning
rahvusvahelist koostööd;
2) ettevõtlusstatistika osakond – teha ettevõtluse
rahandus-, kaubandus-, kinnisvara-, investeeringu-, teenindus-, transpordi-,
tööstus- ja energiastatistikat;
3) hinna- ja palgastatistika osakond – teha
hinna- ja palgastatistikat ning korraldada ostujõu pariteedi rahvusvahelist
võrdlusprogrammi;
4) majandusstatistika osakond – teha rahvamajanduse
arvepidamise ja väliskaubanduse statistikat, keskkonna ja loodusvarade,
metsamajanduse, kalamajanduse ja jahimajanduse statistikat, säästva arengu
indikaatoreid, arvutada ELi omavahendite administreerimiseks vajalikku
käibemaksubaasi;
5) valitsemis- ja finantssektori statistika osakond –
rahvamajanduse ja finantsarvepidamine valitsemissektori ja finantsettevõtete
kohta, valitsuse võla ja defitsiidi arvestus;
6) põllumajandusstatistika
osakond – teha põllumajandusstatistikat, korraldada põllumajandusloendusi,
pidada põllumajanduslike majapidamiste andmekogu;
7) rahvastikustatistika
osakond – teha rahvastikustatistikat ja korraldada rahvaloendusi;
8)
sotsiaalstatistika osakond – teha haridus-, teadus-, kultuuri-, õigus-,
tervishoiu-, sotsiaalse kaitse ja sotsiaal-majanduslikku statistikat (heaolu,
tööjõud, sissetulek), korraldada leibkonna- ja isiku-uuringuid;
9) statistika
levi osakond – avaldamiseks ette valmistada, avaldada ja levitada riiklikku
statistikat, informeerida tarbijaid selle olemasolust ja kättesaadavusest, saada
tagasisidet tarbijatelt, arendada eri statistikavaldkondade koos esitamist,
piirkondlikku statistikat ja geoinfosüsteeme, teha andmekogumiseks vajalik
materjal kättesaadavaks veebilehel ja korraldada materjali trükkimist ja
postitamist;
10) infotehnoloogia osakond – tagada IT strateegia
väljatöötamine ja rakendamine, ameti infosüsteemide toimimine ja areng,
korraldada andmebaaside infotehnoloogiline hooldamine, hooldada
standardtarkvara, hooldada ja arendada eritarkvara, juhendada käsutajaid ja
korraldada koolitust ja infoturvet;
11) andmete kogumise osakond – korraldada
statistiliste andmete kogumist; korraldada juriidiliste ja füüsiliste isikute
küsitlusi;
12) metoodika osakond – koordineerida ja täiustada riiklike
statistiliste vaatluste metoodikat, rakendada statistilisi meetodeid,
koordineerida mõistete ja klassifikaatorite, vaatluste kirjelduste ja
andmebaaside sisualast tööd.
13) personaliosakond - korraldada ameti personalipoliitika väljatöötamist ja
elluviimist, personali planeerimist, värbamist ja valikut, hindamist,
personalialase dokumentatsiooni haldamist, personaliarvestust ning
koolitustegevust.
[RTL
2005, 123, 1957 - jõust. 1.01.2006]
(2) Osakonna täpsemad ülesanded määratakse ameti peadirektori poolt
kinnitatava osakonna põhimäärusega.
§ 10. Ameti struktuuriüksuse allüksused
(1) Ameti osakondade koosseisu võivad kuuluda talitused, kui need on
rahandusministri kinnitatud struktuuris ette nähtud.
(2) Talituse ülesanded ja pädevus määratakse ameti peadirektori poolt
kinnitatava talituse põhimäärusega.
(3) Ameti koosseisus võivad olla teenistujad, kes ei kuulu ühegi osakonna
koosseisu ja kelle ülesanded ja alluvus määratakse peadirektori poolt
kinnitatavate ametijuhenditega.
4. peatükk
AMETI JUHTIMINE
§ 11. Ameti juhtimine
Ametit juhib peadirektor, kelle nimetab ametisse ja vabastab ametist
rahandusminister kantsleri ettepanekul.
§ 12. Peadirektor
(1) Ameti peadirektor:
1) juhib ameti tööd ning otsustab ja korraldab
peadirektori asetäitjate, ameti struktuuriüksuste juhtide ning nõuniku kaudu
ameti pädevusse kuuluvate ülesannete täitmist;
2) koordineerib, suunab ja
kontrollib finantsplaneerimis- ja haldusosakonna, personalijuhi ja
-spetsialisti, koolitusjuhi, peadirektori abi ja nõuniku tööd ning koordineerib
ja suunab siseaudiitorite tegevust;
3) kinnitab ameti kodukorra,
asjaajamiskorra, raamatupidamise sise-eeskirja ja muud ameti töökorraldust
reguleerivad juhendid ning korrad, struktuuriüksuste põhimäärused, teenistujate
ametijuhendid ja ametipalgad vastavuses õigusaktidega;
4) vastutab ameti
põhiülesannete õiguspärase, otstarbeka ja õigeaegse täitmise eest ja annab aru
rahandusministrile;
5) teostab teenistuslikku järelevalvet või delegeerib
selle ülesande vastavalt käesoleva määruse 5. peatükile;
6) nimetab ametisse
ja vabastab ametist ameti ametnikud ning sõlmib, muudab ja lõpetab ameti
abiteenistujatega töölepinguid;
7) sõlmib lepinguid või volitab selleks teisi
isikuid;
8) esitab rahandusministrile ettepanekuid ameti kulude eelarve kohta
ning vastutab eelarve täpse ja otstarbeka täitmise eest;
9) täidab teisi
talle seaduse või muude õigusaktidega pandud ülesandeid;
10) annab seaduse,
Vabariigi Valitsuse määruse või korralduse ning rahandusministri määruse või
käskkirja alusel teenistusalastes küsimustes käskkirju.
(2) Ameti peadirektor teeb ettekirjutusi ning otsuseid konkreetsete
üksikjuhtude kohta riikliku järelevalve küsimustes.
[RTL
2004, 147, 2242; 01.12.2004]
§ 13. Peadirektori asetäitja
(1) Ameti peadirektoril on üks asetäitja metoodika ja tehnoloogia alal, kes
allub vahetult peadirektorile.
[RTL
2005, 106, 1637 - jõust. 28.10.2005]
(2) Peadirektori asetäitja äraolekul võib peadirektor panna tema ülesanded
ameti osakonnajuhatajale.
[RTL
2005, 106, 1637 - jõust. 28.10.2005]
(3) Peadirektori asetäitja:
1) koordineerib, suunab ja kontrollib
rakenduslike õigusaktide väljatöötamist oma valdkonnas;
2) koordineerib,
suunab ja kontrollib talle alluvate osakondade tööd;
3) tagab talle alluvate
osakondade töö koordineerituse ameti teiste osakondadega;
4) esindab ametit
oma pädevuse ja peadirektorilt saadud volituste piires;
5) kirjutab oma
pädevuse piires alla ameti dokumentidele;
6) asendab peadirektorit tema
äraolekul selle määruse § 17 alusel;
7) osaleb ameti eelarve
koostamisel;
8) osaleb ameti strateegilise arengukava koostamisel;
9) teeb
ettepanekuid teenistujate edutamiseks, ergutuste kohaldamiseks ja
distsiplinaarkaristuste määramiseks;
10) arendab koostööd teiste
institutsioonidega Eestis ja Euroopa Liidus ning rahvusvahelistes
organisatsioonides;
11) täidab muid õigusaktides sätestatud või peadirektori
antud ülesandeid.
[RTL
2004, 147, 2242; 01.12.2004]
§ 14. [Kehtetu - RTL
2004, 147, 2242; 01.12.2004]
§ 15. [Kehtetu - RTL
2005, 106, 1637 - jõust. 28.10.2005]
§ 16. Peadirektori asetäitja metoodika ja tehnoloogia alal
Peadirektori asetäitja metoodika ja tehnoloogia alal koordineerib, suunab ja
kontrollib infotehnoloogia, andmete kogumise, metoodika ja statistika levi
osakonna ning referendi tööd.
§ 17. Peadirektori asendamine
Peadirektori äraolekul asendab teda peadirektori asetäitja metoodika ja
tehnoloogia alal või viimase äraolekul peadirektori ettepanekul selleks määratud
osakonnajuhataja.
[RTL
2005, 106, 1637 - jõust. 28.10.2005]
§ 18. Ameti struktuuriüksuste ja nende allüksuste juhtimine
(1) Ameti osakonda juhib osakonnajuhataja, kes allub vahetult kas
peadirektorile tulenevalt käesoleva määruse § 12 lõike 1 punktist 1 või
peadirektori asetäitjale tulenevalt käesoleva määruse § 13 lõike 3 punktist 2.
(2) Talitust juhib talitusejuhataja, kes allub vahetult osakonnajuhatajale.
(3) Ameti struktuuriüksuse ja selle allüksuse juht peab tagama tema juhitava
üksuse põhimäärusega kinnitatud funktsioonide täitmise ja üksusele eraldatud
ressursside sihipärase ja tegusa käsutamise. Selleks üksuse juht:
1) vastutab
tema juhitava üksuse ülesannete õiguspärase, õigeaegse ja asjatundliku täitmise
eest ning kontrollib temale alluvate teenistujate teenistuskohustuste
täitmist;
2) osaleb arengustrateegiate ja tööplaanide väljatöötamisel ning
juhib üksuse arenguplaanide koostamist;
3) annab talle alluvatele
teenistujatele korraldusi üksuse ülesannete täitmiseks;
4) täidab temale
kõrgemalseisva juhi antud korraldusi või teatab nende täitmise takistusest ning
annab kõrgemalseisvale juhile aru üksuse tegevusest;
5) avaldab üksuse nimel
arvamusi ja teeb kooskõlastusi kõrgemalseisva juhi ja teiste üksustega;
6)
teeb kõrgemalseisvale juhile ettepanekuid üksuse koosseisu ja töökorralduse
muutmiseks, üksuse teenistujate edutamiseks ning üksuse teenistujate palga,
toetuste või distsiplinaarkaristuste määramiseks või ergutuste
kohaldamiseks;
7) taotleb üksuse ülesannete täitmiseks vajalikke töövahendeid
ja korraldab nende nõuetekohast hoidmist, hooldamist ja käsutamist;
8)
taotleb üksuse teenistujatele täienduskoolitust teenistusülesannete
tulemuslikumaks täitmiseks;
9) kirjutab alla üksuses koostatud kirjadele ja
dokumentidele, millega ei võeta rahalisi ega muid varalisi kohustusi ega anta
õigusi ega panda kohustusi ametivälistele isikutele, kui õigusakt ei sätesta
teisiti.
(4) Ameti struktuuriüksuse ja selle allüksuse juhi täpsemad ülesanded,
õigused ja kohustused määratakse kindlaks tema ametijuhendiga.
5. peatükk
TEENISTUSLIK JÄRELEVALVE
§ 19. Teenistuslik järelevalve
(1) Ameti peadirektor teostab seadusega ettenähtud korras teenistuslikku
järelevalvet ameti struktuuriüksuste ja ameti teenistujate tegevuse üle.
(2) Ameti peadirektor võib teenistusliku järelevalve vahetu teostamise teha
ülesandeks peadirektori asetäitjale, siseaudiitorile või ameti struktuuriüksuse
juhile.
6. peatükk
AMETI REGISTREERIMINE JA TEGEVUSE LÕPETAMINE
§ 20. Ameti registreerimine
Amet registreeritakse Vabariigi Valitsuse kehtestatud korras.
§ 21. Ameti ümberkorraldamine ja lõpetamine
Amet korraldatakse ümber ja tema tegevus lõpetatakse seadusega sätestatud
korras.
7. peatükk
RAKENDUSSÄTTED
§ 22. [käesolevast tekstist välja jäetud]
§ 23. Määruse jõustumine
Määrus jõustub 1. augustil 2004. a.