Määrus kehtestatakse «
Kutseõppeasutuse seaduse» (RT I 1998, 64/65, 1007; 2001, 68, 406;
2002, 56, 348; 61, 378; 90, 521; 2003, 20, 116; 58, 387; 71, 473; 2004,
27, 178; 41, 276; 56, 404) § 6 lõike 2 alusel.
1. peatükk
ÜLDSÄTTED
§1. Tallinna Transpordikool
(1) Tallinna Transpordikool (edaspidi kool) on Haridus- ja
Teadusministeeriumi hallatav riigi kutseõppeasutus.
(2) Kooli ingliskeelne nimetus on Tallinn School of Transportation.
§2. Kooli asukoht
Kool asub Tallinnas. Kooli postiaadress on Tehnika 18, 10149 Tallinn.
§3. Õppekeel
Kooli õppekeeled on eesti ja vene keel.
§4. Pitsat, eelarve ja sümboolika
Koolil on väikese riigivapi kujutisega pitsat, iseseisev eelarve ja
sümboolika.
2. peatükk
KOOLI TEGEVUSE EESMÄRK JA ÜLESANDED
§5. Eesmärk
Kooli tegevuse eesmärk on tagada õppurite kutsealane valmisolek
tööjõuturul, sotsiaalne valmisolek iseseisvaks eluks ja jätkusuutlikkus
elukestvaks õppeks.
§6. Kooli ülesanded
Kooli ülesanded on:
1) kutsekeskhariduse omandamise võimaldamine
loodus- ja täppisteaduste, tehnika, tootmise ja ehituse ning teeninduse
õppevaldkondades, samuti täiskasvanute tööalase koolituse läbiviimine;
2) siseriikliku ja rahvusvahelise koostöö arendamine teiste õppeasutustega
kutsealase koolituse tõhustamiseks;
3) ühistegevuse arendamine
tööandjatega, töövõtjate ühendustega, kutseliitudega, et viia koolituse
kvaliteet ja maht vastavusse tööturu nõudlusega;
4)
õppemetoodilise töö korraldamine, sh õppekavade koostamine ja arendamine;
5) ainealaste metoodiliste juhendite, õppevahendite ja -materjalide
koostamine, väljaandmine ning levitamine;
6) koolile eraldatud
ressursside (rahalised vahendid, hooned, õppevahendid jne) sihipärane ja
ratsionaalne kasutamine koolituse kvaliteedi kindlustamiseks;
7)
õppebaasi pidev täiendamine ja arendamine tulenevalt õppekavade nõuetest;
8) pedagoogidele ja teistele töötajatele (edaspidi personal)
erialaste ja pedagoogiliste teadmiste täiendamise võimaldamine;
9) kõrge kvalifikatsiooniga asjatundjate kaasamine õpetajatena;
10) personalile kaasaegsete töö- ja olmetingimuste loomine;
11) õpilaste isiklikku ja erialast arengut soodustavate tingimuste ja
õhkkonna kujundamine;
12) õpilaste ja personali kultuuri- ja
sporditegevuse toetamine;
13) õpilaste teavitamine õppimis- ja
karjäärivõimalustest koolis õpetatavatel kutsealadel;
14) oma tegevuse tutvustamine üldsusele;
15) teiste koolile pandud
ülesannete täitmine.
3. peatükk
KOOLI JUHTIMINE JA STRUKTUUR
§7. Kooli nõukogu
(1) Kooli nõukogu (edaspidi nõukogu) suunab kooli
tegevust ning otsustab kooli arengu, vara ja eelarvega seotud küsimusi.
(2) Nõukogu koosseisu kinnitab haridus- ja teadusminister kolmeks
aastaks.
(3) Nõukogu tegutseb haridus- ja teadusministri määrusega kehtestatud
korras.
§8. Nõukogu ülesanded
Nõukogu:
1) kinnitab kooli arengukava;
2) esitab üks kord
aastas Haridus- ja Teadusministeeriumi Koolivõrgu Büroole eelarvelise
finantseerimise taotluse õigusaktidega kehtestatud korras ja tähtaegadel;
3) kuulab ära direktori aruande kooli eelarve täitmise kohta ning edastab
selle koos omapoolse hinnanguga Haridus- ja Teadusministeeriumi
Koolivõrgu Büroole;
4) kuulab ära direktori kava kooli
eelarve kulude planeerimise kohta eelarveaastal ning edastab selle koos
omapoolse hinnanguga Haridus- ja Teadusministeeriumi Koolivõrgu Büroole;
5) kuulab ära kooli direktori ja tema asetäitjate aruanded ning võtab vastu
sellest tulenevaid otsuseid;
6) kinnitab praktikaettevõtted.
§9. Kooli direktor
(1) Kooli juhib direktor, kelle ülesanne on tagada kooli tulemuslik töö.
(2) Kooli direktor:
1) esindab kooli ja teostab tehinguid, mis on
suunatud tema seaduses sätestatud ülesannete täitmisele;
2) juhatab kooli õppenõukogu;
3) tagab kooli sisekontrolli
süsteemi väljaarendamise ja siseauditi perioodilise korraldamise;
4) kinnitab kooli koosseisunimestiku ja otsustab personali vajaduse;
5) on
tööandjaks personalile, kinnitab käskkirjaga nende ametijuhendid ja
tagab tingimused personali kvalifikatsiooni täiendamiseks;
6)
tagab nõukogu ja õppenõukogu seaduslike otsuste täitmise;
7) määrab kindlaks direktori asendamise korra;
8) kinnitab
käskkirjaga kooli asjaajamise-, sisekorra- ja õppekorralduse eeskirjad
ning muud töökorralduslikud dokumendid;
9) tagab kooli
eelarveprojektide koostamise ja eelarve täitmise;
10) tagab
õigusaktidega ettenähtud aruannete koostamise ja esitamise;
11) esitab Haridus- ja Teadusministeeriumi Koolivõrgu Büroole kooli
tegevust kajastavaid andmeid ja dokumente;
12) annab oma tegevusest
aru nõukogule ja teda ametisse kinnitanule;
13) lahendab teisi
talle pandud küsimusi.
(3) Direktori vaba ametikoha täitmiseks korraldatakse avalik konkurss,
mille viib läbi nõukogu haridus- ja teadusministri kehtestatud korras.
(4) Direktori kinnitab konkursi tulemuste alusel kuni viieks aastaks
ametisse haridus- ja teadusminister, kes ka sõlmib, muudab, peatab ning
lõpetab temaga töölepingu.
§10. Õppenõukogu
(1) Koolil on õppenõukogu, kelle ülesanne on kooli õppe- ja
kasvatustegevusega seotud küsimuste lahendamine. Õppenõukogusse kuuluvad
kooli pedagoogid.
(2) Kooli direktor kinnitab nimeliselt õppenõukogu koosseisu iga uue
õppeaasta alguses.
§11. Õppenõukogu töökord ja ülesanded
(1) Õppenõukogu töövorm on koosolek, mille kutsub kokku kooli direktor
või tema äraolekul teda asendav isik mitte harvemini kui kaks korda
õppeaastas.
(2) Õppenõukogu koosoleku toimumise aeg, koht ja päevakord teatatakse
nädal enne koosoleku toimumist.
(3) Õppeaasta esimesel koosolekul valib õppenõukogu sekretäri, kes
täidab vastavaid kohustusi õppeaasta lõpuni.
(4) Õppenõukogu otsused võetakse vastu lihthäälteenamusega. Hääletamine
on õppenõukogu äranägemisel lahtine või salajane. Võrdse arvu poolt- ja
vastuhäälte korral on otsustavaks koosoleku juhataja hääl.
(5) Õppenõukogu koosolekul arutatud küsimused protokollitakse.
Protokollile kirjutavad alla koosoleku juhataja ja sekretär. Õppenõukogu
protokollid kuuluvad alalisele säilitamisele vastavalt kehtestatud
korrale.
(6) Õppenõukogu otsused jõustuvad vastuvõtmisel, kui otsustes ei ole
sätestatud teisiti.
(7) Õppenõukogu liikmetel on õigus teha ettepanekuid kavandatud
päevakorra muutmiseks ja täiendamiseks.
(8) Erakorraline õppenõukogu kutsutakse kokku, kui seda nõuab vähemalt
1/3 õppenõukogu liikmetest.
(9) Õppenõukogu on otsustusvõimeline, kui koosolekust võtab osa vähemalt
2/3 õppenõukogu liikmetest.
(10) Õppenõukogu:
1) analüüsib õppeprotsessi ja annab
hinnangu selle tulemustele;
2) arutab kooli arenguga seotud küsimusi
ning määratleb neist tulenevad ülesanded;
3) teeb
ettepanekuid kooli nõukogule;
4) arutab ja otsustab õppekavade
rakendamisega seonduvaid küsimusi;
5) arutab ja teeb
ettepanekuid koolikorralduse ja sisekorra küsimustes;
6) valib
oma liikmetest õppeosakonna nõukogu, mille ülesanded sätestatakse
õppekorralduse eeskirjades.
§12. Kooli struktuuriüksused
(1) Kooli struktuuriüksused on:
1) juhtkond;
2) õppeosakond;
3) majandusosakond;
4) õpilaskodu;
5) kantselei- ja
personalitalitus;
6) infotehnoloogia tugitalitus;
7)
arendustalitus;
8) huviala ja nõustamise talitus.
(2) Kooli juhtkonna:
1) moodustavad kooli direktor, õppedirektor,
haldusdirektor ning osakondade ja talituste juhatajad;
2)
põhiülesandeks on nõu andmine kooli direktorile juhtimisega seotud
küsimustes;
3) töövorm on koosolek.
(3) Kooli õppeosakond kuulub õppedirektori haldusalasse ja selle
põhiülesanded on:
1) õppeprotsessi vahetu korraldamine,
samuti suunamine, analüüsimine ja hindamine;
2) õppekava
arendus;
3) õppevahendite planeerimine ja kasutamise optimeerimine;
4) õppepraktika korraldamine;
5) pedagoogide täienduskoolituse
planeerimine;
6) koostöö korraldamine teiste õppeasutustega;
7) aine- ja huvialaringide juhendamine;
8) õpilaste arvestuse pidamine;
9) ümber- ja täiendõppe, täiskasvanute tööalase koolituse ja kutsealase
eelkoolituse korraldamine.
(4) Majandusosakond kuulub haldusdirektori haldusalasse ja selle
põhiülesanded on:
1) õppetööks vajalike materiaalsete
tingimuste loomine;
2) kooli kasutuses oleva riigivara korrashoiu
ning säilitamise tagamine.
(5) Õpilaskodu kuulub haldusdirektori haldusalasse ja selle
põhiülesanded on väljastpoolt Tallinna elavate õpilaste majutamine ja
nõutavate olmetingimuste tagamine.
(6) Kantselei- ja personalitalitus kuulub haldusdirektori haldusalasse
ja selle põhiülesanded on:
1) kooli asjaajamise
korraldamine;
2) personaliarvestus.
(7) Infotehnoloogia tugitalitus kuulub haldusdirektori haldusalasse ja
selle põhiülesanded on:
1) kooli arvutipargi ja võrgu
töökorras hoidmine ja arendamine;
2) arvutikasutajate
toetamine nõu andmisega.
(8) Arendustalitus kuulub õppedirektori haldusalasse ja selle
põhiülesanded on:
1) kooli arengu kavandamine;
2)
siseauditi korraldamine;
3) kvaliteedijuhtimine.
(9) Huviala ja nõustamise talitus kuulub õppedirektori haldusalasse ja
selle põhiülesanded on:
1) õpilaste ja nende
organisatsioonide juhendamine ning nõustamine;
2) rühma- ja
koolivälise huvitegevuse korraldamine.
4. peatükk
ÕPPEKORRALDUS
§13. Kooliõppekava
(1) Õppekorralduse aluseks on kehtestatud korras koostatud ja riiklikus
registris «Eesti Hariduse Infosüsteem» registreeritud kooliõppekava.
(2) Kooliõppekava on vastava kutse-, eri- ja ametialaga seotud õpingute
alusdokument, mis määrab õppeainete loetelu koos mahu ja sisu
üldiseloomustusega, õppeainete valiku võimalused ja tingimused ning
õpingute alustamise ja kooli lõpetamise nõuded.
(3) Kool koostab õppekava iga kutse-, eri- ja ametiala jaoks, mida
koolis on võimalik omandada.
(4) Kooliõppekavad ning nende muudatused kinnitab kooli direktor.
§14. Õppekorraldus
(1) Kooli võivad õppima asuda isikud, kellel on põhi- või keskharidus.
Kooli vastuvõtt toimub haridus- ja teadusministri kehtestatud
tingimustel ja korras.
(2) Põhikooli- ja gümnaasiumiõpilastele ning põhiharidust mitteomavatele
koolikohustuse east väljas olevatele, kuid põhiharidust omandavatele
õpilastele korraldatakse kutsealast eelkoolitust vastavalt kohaliku
omavalitsuse tellimusele.
(3) Põhihariduse baasil kutsekeskhariduse omandamine võib toimuda
päevases, õhtuses ja kaugõppe vormis. Keskhariduse baasil
kutsekeskhariduse omandamine võib toimuda täis- ja osakoormusega õppe
vormis, kui seadus ei näe ette teisiti.
(4) Kool loetakse lõpetatuks pärast vastava õppekava täitmist. Kooli
lõpetamist tõendab lõputunnistus.
(5) Koolis korraldatakse täiskasvanute tööalast koolitust. Täiskasvanute
tööalase koolituse kursused on tasulised.
(6) Kooli üksikasjalik õppeprotsessi korraldus sätestatakse direktori
kinnitatud õppekorralduse eeskirjas.
5. peatükk
KOOLI LIIKMESKOND
§15. Kooli liikmeskond
Kooli liikmeskonna moodustavad kooli personal ja õpilased.
§16. Kooli pedagoogid
(1) Kooli pedagoogid on õppe- ja kasvatusalal töötavad isikud ning kooli
direktor.
(2) Kooli pedagoogi vaba ametikoht täidetakse avaliku konkursi korras.
(3) Pedagoogi ametikohale vastavuse määramiseks korraldatakse nende
atesteerimine.
(4) Pedagoogide ülesandeks on õppe- ja kasvatustöö korraldamine ja
läbiviimine, et tagada seatud eesmärkide täitmine.
(5) Pedagoogide konkreetsed ametialased kohustused, õigused ja vastutus
määratakse kindlaks nende töölepingus, ametijuhendis ja töösuhteid
reguleerivates õigusaktides.
(6) Pedagoogi töötasustamise aluseks on ametikoht.
§17. Mittepedagoogiline personal
(1) Mittepedagoogilise personali ülesanne on kooli häireteta töö
tagamine, vara korrashoid ja majanduslik teenindamine.
(2) Mittepedagoogilise personali ametialased kohustused, õigused ja
vastutus määratakse kindlaks nende töölepingus, ametijuhendis ja
töösuhteid reguleerivates õigusaktides.
(3) Mittepedagoogilise personali töötasustamise aluseks on ametikoht.
6. peatükk
ÕPILASED
§18. Õpilased
(1) Kooli õpilasteks on isikud, kes on kantud kooli õpilaste nimekirja.
(2) Õpilaste nimekirja kantakse õpilased vastuvõtukomisjoni otsuse
alusel direktori käskkirjaga. Kõikidele vastuvõetud õpilastele
väljastatakse õpilaspilet ja õpinguraamat.
(3) Kooli õpilased moodustavad ühe õpilaskonna. Õpilaskonnal on
põhikiri, mis esitatakse õpilasesinduse poolt kooli nõukogule
kinnitamiseks. Kooli nõukogu kinnitab õpilaskonna põhikirja, kui see
vastab seadusele, seaduse alusel antud õigusaktidele ja rahvusvaheliselt
tunnustatud demokraatlikele põhimõtetele.
(4) Täiskasvanute tööalase koolituse kursuste kuulajad õpilaskonda ei
kuulu ning neile ei laiene õpilaste õigused ja kohustused. Nende
õigusliku seisundi määrab «Täiskasvanute koolituse seadus» (RT I 1998,
71, 1200; 1999, 10, 150; 60, 617; 2002, 90, 521; 2003, 20, 116; 71, 473;
2004, 41, 276).
(5) Õpilaste esindusorgan on õpilasesindus, kes esindab õpilasi suhetes
kooliga, Eesti ja rahvusvaheliste organisatsioonidega, asutuste ja
isikutega.
(6) Õpilasesinduse valimise õigus on kõikidel kooli õpilastel. Esimese
õpilasesinduse valimised korraldab kooli direktor.
(7) Õpilasel on õigus:
1) tutvuda enne kooli asumist ja
koolis õppides kooli õppekava, põhimääruse ning sisekorra- ja
õppekorralduse eeskirjadega;
2) nõuda õppekavajärgset õpetust;
3) vastavalt õppekavale valida valik- ja vabaaineid;
4) saada tasuta
konsultatsioone, kui on tekkinud õppelünki õpilasest mitteolenevatel
põhjustel;
5) valida oma esindajaid ja olla valitud
õpilasorganisatsioonidesse;
6) osaleda õpilasesinduse esindaja
kaudu kooli nõukogu tegevuses;
7) läbi õpilasesinduse otsustada
ja korraldada õpilaselu küsimusi, lähtudes õpilaste huvidest,
vajadustest ja kohustustest ning järgides seadusi ning nende alusel
antud õigusakte;
8) pöörduda kooli nõukogu või Haridus- ja
Teadusministeeriumi poole juhul kui tema küsimused ei ole leidnud
lahendamist rühmajuhataja või kooli juhtkonna poolt, samuti õppenõukogu
otsusega mittenõustumisel;
9) kasutada õppevälises tegevuses
tasuta oma kooli ruume, raamatukogu, õppe-, spordi-, tehnilisi- ja muid
vahendeid kooli poolt kehtestatud korras;
10) saada Vabariigi
Valitsuse ja kohaliku omavalitsuse volikogu kehtestatud korras ainelist
abi või soodustusi;
11) saada õppetoetust ja õppelaenu
õigusaktides sätestatud tingimustel ja korras;
12) elada
õppeperioodi ajal kooli õpilaskodus, mis on tasuline. Tasu suuruse
määrab kooli nõukogu;
13) kasutada muid seadusega
kehtestatud õigusi.
(8) Õpilane on kohustatud:
1) järgima seadusi, kooli
põhimäärust, sisekorraeeskirja ning muude õigusaktidega kehtestatud
kohustusi ning kandma vastutust nende mittetäitmise korral;
2)
suhtuma lugupidavalt kaasinimestesse, hoidma loodust ja elama keskkonda
säästvalt;
3) järgima üldtunnustatud moraalinorme;
4) suhtuma heaperemehelikult kooli varasse ja hüvitama tema tekitatud kahju
nimetatud varale;
5) hoidma kooli head mainet;
6) osalema õppetöös
ja sooritama õigeaegselt ettenähtud eksamid, arvestused ja praktikad.
7. peatükk
KOOLI FINANTSEERIMINE, VARA, ARUANDLUS JA ASJAAJAMINE
§19. Finantseerimine
(1) Kooli finantseeritakse riigieelarvest, laekumistest sihtasutustelt,
õpilaskodus majutamise teenuse osutamisest saadavast tulust ja muudest
vahenditest.
(2) Kool kasutab ja käsutab rahalisi vahendeid ning vara õigusaktidega
kehtestatud korras.
§20. Vara
Koolil on õppe- ja kasvatustöö korraldamiseks vara, mille moodustavad
talle riigivara valitseja poolt sihtotstarbelisse kasutusse antud maa,
hooned ja rajatised, seadmed, inventar ning muud õppetööks vajalikud
materiaalsed väärtused.
§21. Aruandlus
Kool annab oma tegevuse kohta aru õigusaktidega kehtestatud korras ja
tähtaegadel.
§22. Asjaajamine
Kool korraldab oma asjaajamist, lähtudes Vabariigi Valitsuse kehtestatud
korrast.
8. peatükk
KOOLI ÜMBERKORRALDAMINE JA TEGEVUSE LÕPETAMINE
§23. Kooli ümberkorraldamine
(1) Kooli korraldab ümber Vabariigi Valitsus haridus- ja teadusministri
ettepanekul.
(2) Kooli ümberkorraldamine toimub pärast õppeaasta lõppu Vabariigi
Valitsuse kehtestatud alustel ja korras.
(3) Kooli ümberkorraldamise otsusest teatatakse õpilastele ja kooli
personalile hiljemalt kuus kuud enne uue õppeaasta algust.
§24. Kooli tegevuse lõpetamine
(1) Kooli tegevuse lõpetab Vabariigi Valitsus haridus- ja teadusministri
ettepanekul.
(2) Kooli tegevuse lõpetamine toimub pärast õppeaasta lõppu Vabariigi
Valitsuse kehtestatud alustel ja korras.
(3) Kooli tegevuse lõpetamise otsusest teatatakse õpilastele ja kooli
personalile hiljemalt kuus kuud enne uue õppeaasta algust.
9. peatükk
RAKENDUSSÄTTED
§25. Põhimääruse kehtetuks tunnistamine
Haridusministri 27. aprilli 1999. a käskkiri nr 117 «Tallinna
Transpordikooli põhimääruse kinnitamine» tunnistatakse kehtetuks.