Muudetud järgmiste määrustega (kuupäev, number, avaldamine
Riigi Teatajas, jõustumise aeg):
28. 07. 2005 nr 202 ( RT I 2005,
43, 361) 12. 08. 2005
Määrus kehtestatakse «
Jäätmeseaduse» (RT I 2004, 9, 52; 30, 208) § 26 lõigete 3 ja 8
alusel.
§1. Reguleerimisala ja mõisted
(1) Määrust kohaldatakse «Jäätmeseaduse» § 25 lõike 3
punktis 3 nimetatud jäätmeteks muutunud mootorsõidukitele (edaspidi
romusõidukid) ja mootorsõidukite osadele (edaspidi
kasutatud osad), mis kuuluvad teede- ja sideministri 18. mai
2001. a määruse nr 50 «Mootorsõiduki ja selle haagise tehnoseisundile
ja varustusele esitatavad nõuded» lisa 1 lisanduse B «Sõiduki
kategooriad» kohaselt määratud mootorsõidukite kategooriatesse M
1 ja N1, ning mootorsõidukite rehvidele (edaspidi
vanarehvid ).
(2) Määrusega kehtestatakse romusõidukite, kasutatud osade ja
vanarehvide kogumise, tootjale tagastamise ning taaskasutamise või
kõrvaldamise nõuded ja kord.
(21) Määrusega kehtestatakse romusõidukite taaskasutatava
massi aastane protsentuaalne osakaal, määratakse sihtarvud ning
tähtajad nende sihtarvude saavutamiseks.
(3) Määrust ei kohaldata keskkonnasõbralikul viisil hoitavatele
vanasõidukitele ja nende osadele, mille all mõeldakse ajaloolisi,
kollektsionääridele huvi pakkuvaid või kultuuriväärtust omavaid
sõidukeid, mis on kasutusel, kasutusvalmis või osadeks lahti võetud.
[RT I 2005, 43, 361 – jõust. 12. 08.
2005]
§2. Mootorsõidukite, nende osade või rehvide
tootjate kohustused romusõidukite, kasutatud osade ning vanarehvide
kogumise ja tootjale tagastamise osas
(1) Mootorsõidukite, nende osade või rehvide «Jäätmeseaduse» §-le 23
vastav tootja (edaspidi tootja) korraldab vastavalt
«Jäätmeseaduse» § 26 lõikele 1 romusõidukite, mootorsõidukite
hooldamisel tekkinud kasutatud osade või vanarehvide kogumise ja
edasise käitlemise oma toodetest tekkinud jäätmete osas.
(2) Romusõidukite, kasutatud osade või vanarehvide kogumine ja
tootjale tagastamine tuleb tootjal korraldada selliselt, et
romusõiduki, kasutatud osade või vanarehvide omanikule oleks
sõidukist, kasutatud osadest või vanarehvidest loobumine võimalikult
mugav ja romusõiduki, kasutatud osade või vanarehvide kogumiskohta
üleandmine võimalik vähemalt selle omaniku elukohajärgse maakonna
piires või 50 km raadiuses.
(3) Tootja või tema volitatud isik (edaspidi vastuvõtja
) on kohustatud vastu võtma Vabariigi Valitsuse 30. oktoobri 2001. a määruse
nr 329 «Riikliku liiklusregistri asutamine ja registri pidamise
põhimäärus» (RT I 2001, 86, 516) §-ga 1 asutatud «Liiklusregistris»
arvel olevad mootorsõidukid, millel on majandus- ja
kommunikatsiooniministri 24. augusti 2004. a määruse nr 175
«Mootorsõiduki ja selle haagise registreerimise eeskiri» (RTL 2004,
116, 1815) § 2 punkti 5 kohane registreerimistunnistus.
[RT I 2005, 43, 361 – jõust. 12. 08.
2005]
§3. Romusõidukite, kasutatud osade või vanarehvide
kogumine
(1) Romusõiduki, kasutatud osad või vanarehvid annab kogumiskohta või
lammutuskotta selle omanik või tema volitatud isik, nende isikute
puudumisel valla- või linnavalitsus.
(11) Romusõiduki vastuvõtmisel on vastuvõtja kohustatud
vastu võtma kuni 5 vanarehvi.
(2) Romusõiduki kogumiskoht või lammutuskoda annab romusõiduki
üleandnud isikule majandus- ja kommunikatsiooniministri 24. augusti
2004. a määruse nr 175 «Mootorsõiduki ja selle haagise registreerimise
eeskiri» § 7 lõike 4 punktis 2 nimetatud lammutustõendi.
(3) Romusõidukite või kasutatud osade toimetamisel kogumiskohta või
lammutuskotta tuleb vältida nende purunemist, mis takistaks hilisemat
osade korduskasutamist ja materjalide taaskasutamist või tekitaks ohtu
keskkonnale.
[RT I 2005, 43, 361 – jõust. 12. 08.
2005]
§4. Romusõidukis sisalduvate materjalide kordus- ja taaskasutamine
(1) Alates 1. jaanuarist 2006. a on tootja kohustatud romusõidukist
taaskasutama vähemalt 85% romusõiduki aastasest keskmisest massist.
Korduskasutusse ja ringlusse võetavate komponentide, materjalide ja
ainete mass on vähemalt 80% romusõiduki aastasest keskmisest massist.
(2) Alates 1. jaanuarist 2015. a on tootja kohustatud romusõidukist
taaskasutama vähemalt 95% romusõiduki aastasest keskmisest massist.
Korduskasutusse ja ringlusse võetavate komponentide, materjalide ja
ainete kogus on vähemalt 85% romusõiduki aastasest keskmisest massist.
§5. Romusõiduki keskmise massi arvutamine
(1) Romusõiduki mass arvutatakse, lahutades § 2 lõikes 3
nimetatud registreerimistunnistusel märgitud tühimassist 115 kg.
(2) Romusõiduki keskmine mass arvutatakse lõikes 1 esitatud viisil
saadud romusõiduki masside summa ja romusõidukite arvu jagatisena.
(3) Kui romusõidukil puuduvad olulised osad nagu kere, sillad, mootor
või käigukast, lahutatakse lõikes 1 märgitud viisil saadud massist
täiendavalt puuduva osa mass.
[RT I 2005, 43, 361 – jõust. 12. 08.
2005]
§6. Romusõidukite lammutamist käsitlev teave
(1) Tootjad teevad lammutuskodadele kättesaadavaks romusõiduki
demonteerimiseks vajalikud andmed.
(2) Uut tüüpi mootorsõiduki turule toomisel tehakse lõikes 1 märgitud
andmed lammutuskodadele kättesaadavaks hiljemalt kuue kuu möödumisel
mootorsõiduki turule toomisest.
§7. Romusõiduki kõrvaldamine
Romusõiduki ja selle osadest tekkinud mittetaaskasutatavad jäätmed
kõrvaldatakse «Jäätmeseaduse» kohaselt.
§8. Määruse rakendamine
Tootja on vabastatud romusõiduki taaskasutamise kohustusest 31.
detsembrini 2005. a.
§9. Määruse jõustumine
(1) Paragrahvi 2 lõige 2 jõustub 1. aprillil 2005. a.
(2) Paragrahvi 6 lõige 1 jõustub 1. märtsil 2005. a.
1 Euroopa Parlamendi ja nõukogu direktiiv
2000/53/EÜ kasutuselt kõrvaldatud sõidukite kohta (Euroopa Ühenduse
Teataja L 269, 21.10.2000, lk 34–43), Euroopa Komisjoni otsus
2005/293/EÜ, milles sätestatakse kasutuselt kõrvaldatud sõidukeid
käsitlevas Euroopa Parlamendi ja nõukogu direktiivis 2000/53/EÜ seoses
korduvkasutusega/taaskasutusega ja korduvkasutusega/ringlussevõtuga
ettenähtud eesmärkide järelevalve üksikasjalikud eeskirjad (Euroopa
Liidu Teataja L 94, 13.04.2005, lk 30–33)
[RT I 2005, 43, 361 – jõust. 12. 08.
2005]