Määrus kehtestatakse «Elektroonilise
side seaduse» § 52 lõike 5 alusel.
1. peatükk
ÜLDOSA
§ 1. Määruse reguleerimisala
Määrusega kehtestatakse Sideameti poolt kasutatav kulude arvestamise
metoodika, mis on ette nähtud «Elektroonilise side seaduse» § 42 lõike 2
punktides 1–3 nimetatud sideteenuste turgudel kuludele orienteeritud
tasude kohustusega märkimisväärse turujõuga ettevõtja (edaspidi MTE)
sidumisteenuse osutamise kulude kontrollimiseks.
§ 2. Mõisted
Käesoleva määruse tähenduses:
1) elektroonilise
side võrgu lülitusseade (kommutatsiooniseade) on
elektroonilise side võrgu seade, mis asub elektroonilise side võrgu
sõlmes ja võimaldab signaalide kommuteerimist elektroonilise side võrgus;
2)
elektroonilise side võrgu sõlm on telefonijaam või
telefonijaama füüsiliselt eraldiseisev osa, kui see on konkreetses
elektroonilise side võrgus olemas;
3) elektroonilise side
võrgu ülekandeliin on kaablid, raadio-, optilised või muud
vahendid, mida kasutatakse elektroonilise side võrgu kindlaksmääratud
punktide ühendamiseks;
4) elektroonilise side võrgu
ülekandesüsteem on elektroonilise side võrgu seade, mis
võimaldab signaalide edastamist elektroonilise side võrgu
kindlaksmääratud punktide vahel elektroonilise side võrgu ülekandeliini
kaudu;
5) finantskapitali säilitamise kontseptsioon (financial
capital maintenance – edaspidi FCM kontseptsioon) on
kontseptsioon, mis arvestab, et MTE aktivaomanike vara on säilitatud
jooksevhindade alusel. Eeldatakse kapitali säilitamist nii, et perioodi
lõpul on aktivaomanike vara samal tasemel kui perioodi alguses;
6)
kliendiliides on telefonivõrgu seade telefonivõrgu
kommutatsioonivälja ja telefonivõrgusõlme peajaotaja vahel;
7)
«kõrbenud» sõlme meetod (scorched node
assumption) on elektroonilise side võrgu modelleerimise meetod,
mille puhul kasutatakse elektroonilise side võrgu sõlmedes optimaalseid
tehnoloogiaid. Seejuures ei muudeta elektroonilise side võrgu sõlmede
funktsioone. Optimeeritakse ka elektroonilise side võrgu
ülekandesüsteemi;
8) modifitseeritud «kõrbenud» sõlme
meetod (modified scorched node assumption) on elektroonilise
side võrgu modelleerimise meetod, mille puhul olemasolevaid
elektroonilise side võrgu sõlmi võetakse kui statsionaarseid ning
uuendatakse seadmeid nendes sõlmedes. Niisuguse modelleerimise käigus
võib toimuda ka mõnede elektroonilise side võrgu sõlmede funktsioonide
muutmine. Optimeeritakse ka elektroonilise side võrgu ülekandesüsteeme
ja elektroonilise side võrgu ülekandeliine;
9) pikaajaline
periood (long run) on ajavahemik, mille jooksul kõik
majandusüksuse tegutsemiseks vajalikud sisendfaktorid on muudetavad;
10)
pikaajaline keskmine lisanduv kulu (long run average
incremental costs, edaspidi LRAIC) on kulu, mis lisandub
pikaajalises perioodis seoses täiendava tegevusvaldkonna pakkumisega ja
mis jaotatakse MTE ja seotud elektroonilise side ettevõtjate (edaspidi sideettevõtja)
vahel õiglasel ja läbipaistval viisil;
11) kohalik tasand
on telefoni- või mobiiltelefonivõrgu sidumispunkt, mis on ühendatud
sidumist pakkuva või sidumiseks kohustatud sideettevõtja telefonijaamaga
ja mille kaudu on juurdepääs sidumist pakkuva või sidumiseks kohustatud
sideettevõtja ühte telefonijaama ühendatud lõppkasutajatele;
12)
riiklik tasand on telefoni- või mobiiltelefonivõrgu sidumispunkt,
mis on ühendatud sidumist pakkuva või sidumiseks kohustatud
sideettevõtja telefonijaamaga ja mille kaudu on juurdepääs kõikidele
selle sideettevõtja lõppkasutajatele;
13) telefonivõrgu
kommutatsiooniväli on elektroonilise side võrgu lülitusseadme
osa, mis tagab nõutud kliendiliini ja elektroonilise side võrgu
ülekandeliini omavahelise kokkuühendamise kõne ajaks;
14)
telefonivõrgusõlm on telefonivõrgus olev telefonijaam
või telefonijaama koosseisu kuuluv ja sellega ühendatud füüsiliselt
eraldiseisev kliendimahu väljaviik;
15) telefonivõrgusõlme
peajaotaja (Main Distribution Frame – MDF) on
telefonivõrgusõlme kahepoolne jaotusseade, mille ühe poole klemmidel on
ühendatud juurdepääsuvõrgu kliendiliinid ning teise poole klemmidel on
ühendatud kliendiliidesed;
16) ülekandevõrk on
elektroonilise side võrgu osa, mis ühendab telefonijaamu või
juurdepääsuvõrke, sealhulgas hõlmab see elektroonilise side võrgu
ülekandeliine (välja arvatud juurdepääsuvõrgu ülekandeliinid),
elektroonilise side võrgu ülekandesüsteeme, elektroonilise side võrgu
lülitusseadmeid, ülekandevõrgu abisüsteeme ja -rajatisi.
2. peatükk
LRAIC METOODIKA ALT-ÜLES VARIANT
§ 3. Üldised nõuded LRAIC metoodika rakendamisele
(1) LRAIC metoodika alt-üles (bottom-up) variant põhineb
majanduslikult efektiivseima telefonivõrgu modelleerimisel, mida
kasutatakse vajalike võrguelementide ja erinevate teenuste kulude
arvutamiseks. Selle variandi korral tuleb teha arvutused tegevuskulude
muutuste ja kulutuste efektiivsuse muutumise kohta ning prognoosida
tulevikus toimuvaid muutusi tehnoloogias. Esmalt tuleb identifitseerida
vajalikud elemendid elektroonilise side võrgu ehitamiseks ja seejärel
tuletada vastavad põhjendatud kulud MTE poolt teenuse efektiivsel
osutamisel.
(2) MTE sidumisteenuse osutamise kulude kontrollimiseks rakendab
Sideamet LRAIC metoodika alt-üles varianti, kasutades LRAIC metoodika
alt-üles variandi programmi (edaspidi programm) MTE poolt
kasutatava kulude arvestamise metoodikal põhinevate sidumisteenuse
kulude põhjendatuse hindamiseks.
§ 4. Programmi tegevused
(1) Programmis sisalduvad järgmised tegevused:
1) nõudluse
andmete arvesse võtmine;
2) tehniliste andmete (sealhulgas
majanduslikult efektiivseima telefonivõrgu mudeli) arvesse võtmine;
3)
telefonivõrgu osade väärtuste (seadmed, paigaldus, häälestus jne)
arvesse võtmine ning kuluminormide määramine lähtuvalt majanduslikult
kasulikust kasutuseast;
4) kulumi arvutamine;
5) tegevuskulude
arvutamine;
6) telefonivõrguga mitteseotud kulude arvutamine;
7)
telefonivõrgu osade ühikukulude arvutamine;
8)
sidumisteenuse osutamisega seotud kulude arvutamine.
(2) Programmis kasutatakse kulumi arvestamiseks meetodit, mis arvestab
FCM kontseptsiooni.
(3) Kulud omistatakse nendele teenustele ja toodetele, mis on
põhjustanud nende kulude tekkimise, kusjuures kulude omistamisel
kasutatakse tegevuspõhiseid kulukäitureid.
§ 5. LRAIC metoodika alt-üles variandi teostamise etapid
LRAIC metoodika alt-üles variandi etapid on järgmised:
1)
sisestatavate andmete sisestamine algandmetega programmi;
2) LRAIC
metoodika alt-üles variandil põhinevate sidumisteenuse tasumäärade
kulukomponentide arvutamine.
§ 6. Programmi algandmed, sisestatavad andmed, algoritmid ja väljundid
(1) Programmi algoritmid koos algandmete väärtustega, sealhulgas
majanduslikult efektiivseima telefonivõrgu mudeli andmete väärtused ning
sisestatavate andmete nimekiri on toodud määruse lisas 1.
(2) Programmi algandmed on nõudluse algandmed, tehnilised algandmed ja
kulude algandmed.
(3) Programmi sisestatavad andmed on Sideameti poolt pärast määruse
jõustumist programmi sisestatavad nõudluse eelduste, tehniliste eelduste
ja kulude eelduste andmed. Sisestatavad andmed esitab sideettevõtja iga
aasta 1. märtsiks. Sideamet vastutab programmi sisestatavate andmete
konfidentsiaalsuse hoidmise eest.
(4) Majanduslikult efektiivseima telefonivõrgu mudeli andmeteks on § 7
lõike 3 punktis 4 viidatud lisas 1 olevad sisestatavad majanduslikult
efektiivseima telefonivõrgu mudeli andmed ja tehnilised algandmed.
(5) Programmi väljunditeks on sidumisteenuse tasumäärad ja nende
kulukomponendid. Sidumisteenuse tasumäärade ja nende kulukomponentide
väärtused arvutab programm pärast sisestatavate andmete sisestamist ning
need kinnitab Sideameti peadirektor käskkirjaga. Väljundite loetelu on
toodud määruse lisas 2.
(6) Programm on digitaalsel kujul Sideametis ja koopia sellest
digitaalsel kujul on Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumis.
§ 7. Algandmete ja sisestatavate andmete muutmine
(1) Sideamet võib programmis muuta ainult sisestatavaid andmeid.
(2) Sideamet vaatab programmi algandmed üle ja vajadusel muudab neid iga
kolme aasta järel, arvates määruse jõustumisest. Algandmete muutmisega
kaasneb määruse muudatus.
(3) Sideamet vaatab igal aastal üle ja vajadusel muudab järgmisi
programmi sisestatavaid andmeid:
1) olemasoleva liikluse mahud MTE
telefonivõrgus ja tarbijaliinide andmed (lisa 1 lühendid E10–E32, E66,
E262) vastavalt lõikele 10;
2) kasvumäärad (%) (lisa 1 lühendid
E35–E57, E263, E264) vastavalt lõikele 11;
3) MTE jaeturu
tasumääradest ja liikluse mahtudest sõltuv MTE elektroonilise side
teenuste lõppkasutajatele kehtestatud tasumäärade ajaline jaotus
(suhtarv) (lisa 1 lühendid E59–E63);
4) sisestatavad
majanduslikult efektiivseima telefonivõrgu mudeli andmed (lisa 1
lühendid E73–E76, E82–E243, E257–E260, E309–E311, E379–E382, E420–426).
(4) Lõike 3 punktis 4 nimetatud sisestatavad majanduslikult
efektiivseima telefonivõrgu mudeli andmete muutmisel muudetakse loetelus
toodud andmeid järgmistel tingimustel:
1) seadmete hinnad
uuendatakse igal aastal programmis kasutatud hinnatrendide alusel;
2)
kui on toimunud oluline ja püsiv muutus seadmete hindade tasemes,
uuendatakse seadmete hindade taset;
3) tegevuskulusid muudetakse
siis, kui seadmete hindade taset muudetakse;
4) seadmete hinnatrendi
muudetakse ainult juhul, kui on toimunud oluline ja püsiv muutus
hinnatrendi tasemes;
5) muud muudatused sisestatavates majanduslikult
efektiivseima telefonivõrgu mudeli andmetes (sealhulgas ka seadmete
tehnoloogia valiku muutused) tehakse peatüki 3 nõudeid järgides.
(5) Kui majanduskeskkonnas toimunud muutustest tulenevalt tekib
sidumisteenuse tasumäärades võrreldes eelmise aasta vastavate
tasumääradega erinevus, mis on suurem kui 10%, muudab Sideamet programmi
sisestatavaid andmeid või teeb Majandus- ja
Kommunikatsiooniministeeriumile algandmete muutmise ettepaneku vastavalt
lõigetele 6–9.
(6) Kahe kuu jooksul alates sideettevõtja poolt esitatud sisestatavate
andmete esitamisest teeb Sideamet programmis vajadusel vastavad
muudatused.
(7) Sideettevõtja poolt tehtud sisestatavate andmete muutmise
ettepanekud peavad olema kirjalikud ja põhjendatud, arvestades § 9 lõike
6 teises lauses toodud erisust. Sideametil on õigus kaasata selliste
andmete õigsuse kontrollimisse kolmandaid isikuid, kaasa arvatud teisi
sideettevõtjaid, tagades ärisaladusena esitatud teabe konfidentsiaalsuse.
(8) Huvitatud isik võib teha Sideametile ettepaneku programmi algandmete
muutmiseks alates määruse jõustumisest iga kolmanda aasta 31. augustiks.
Esitatav algandmete muutmise ettepanek peab olema kirjalik ja
põhjendatud, arvestades § 9 lõike 6 teises lauses toodud erisust.
Sideametil on õigus kaasata selliste andmete õigsuse kontrollimisse
kolmandaid isikuid, kaasa arvatud teisi sideettevõtjaid. Ettepanekus
esitatud andmeid ei loeta konfidentsiaalseteks.
(9) Sideamet teeb vajadusel Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumile
algandmete muutmise ettepaneku kolme kuu jooksul, alates huvitatud isiku
poolt lõikes 8 nimetatud ettepaneku esitamisest.
(10) Programmis on MTE telefonivõrgus olemasoleva liikluse mahtudeks ja
tarbijaliinide andmeteks Eesti suurimat telefonivõrku ja lõppkasutajate
arvu omava sideettevõtja andmete programmis muutmise aastale eelnenud
kalendriaasta liikluse mahud ja tarbijaliinide andmed.
(11) Programmis leitakse liikluse mahtude ja tarbijaliinide arvu
kasvumäärad lõikes 10 nimetatud andmete programmis muutmise aastale
eelnenud kalendriaastale eelnenud aasta liikluse mahtude ja
tarbijaliinide arvu ning andmete programmis muutmise aastale eelnenud
kalendriaasta liikluse mahtude ja tarbijaliinide arvu muutustena.
3. peatükk
NÕUDED MAJANDUSLIKULT EFEKTIIVSEIMA TELEFONIVÕRGU
MODELLEERIMISELE
§ 8. Nõuded ülekandevõrgu modelleerimisele
(1) Majanduslikult efektiivseima telefonivõrgu ülekandevõrk peab vastama
järgmistele nõuetele:
1) telefonijaamade arv peab olema
dimensioneeritud selliselt, et see võimaldaks kõikide kliendiliinide ja
muude ühenduste ühendamist;
2) telefonijaamade arv peab
olema dimensioneeritud selliselt, et see võimaldaks üle kanda ja
kommuteerida kogu prognoositud liiklust, arvestades tipptunni liikluse
mahtu (nii minutite kui kõnede arvu mõttes) ja ühenduse loomise
tõenäosuse nõuet;
3) telefonijaamade arv ei tohi olla
üledimensioneeritud, st lubatav kommutatsioonimahu reserv ei tohi olla
suurem kui 37% kogu tipptunni liiklusest, välja arvatud juhtudel, kui
seda tingib kasutatavate seadmete minimaalne konfiguratsioon;
4)
ülekandesüsteemid ei tohi olla üledimensioneeritud, st lubatav
ülekandesüsteemide mahu reserv ei tohi olla suurem kui 43% kogu
tipptunni liiklusest, välja arvatud juhtudel, kui seda tingib
kasutatavate seadmete minimaalne konfiguratsioon;
5) ülekandevõrgu
ülekandeliinid peavad olema dimensioneeritud selliselt, et need
võimaldaksid üle kanda kogu juurdepääsuvõrkudest lähtuva või
telefonijaamadest lähtuva liikluse piisava töökindlusega (resilience);
6)
ülekandevõrgu kaudu peab saama osutada kõiki kasutajate ja
majanduslikult efektiivseima telefonivõrguga seotud teiste
sideettevõtjate poolt nõutavaid elektroonilise side teenuseid sellise
funktsionaalsuse ja teenuse kvaliteediga (Quality of Service – QoS),
millega teeb seda MTE;
7) ülekandevõrk peab olema modelleeritud
modifitseeritud «kõrbenud» sõlme meetodil;
8)
ülekandevõrk peab olema tehniliselt otstarbekas ja realiseeritav;
9)
ülekandevõrk peab olema kuluefektiivne.
(2) Ülekandevõrgu ülesehitus peab olema valitud selline, mille puhul
kasutatavate võrguseadmete arv, sealhulgas telefonijaamade arv ja
elektroonilise side võrgu ülekandesüsteemi osade arv, ning ülekandevõrgu
rajamise ja opereerimise kulud oleksid minimaalsed.
(3) Ülekandevõrgu võrguseadmete tehnoloogia peab olema valitud selline,
mille puhul ülekandevõrgu rajamise ja opereerimise kulud oleksid
minimaalsed.
§ 9. Nõuded majanduslikult efektiivseima telefonivõrgu
modelleerimisele
(1) Majanduslikult efektiivseima telefonivõrgu modelleerimise eesmärgiks
on koostada sellise tehniliselt realiseeritava telefonivõrgu mudel,
mille rajamise ja opereerimisega kaasneksid vähimad kulud, rahuldades
samas prognoositava nõudluse selles telefonivõrgus osutatavate
elektroonilise side teenuste järele ning tagades «Elektroonilise side
seaduse» § 87 lõike 2 alusel kehtestatud õigusaktide nõudete täitmise.
(2) Majanduslikult efektiivseim telefonivõrk modelleeritakse lähtudes
modifitseeritud «kõrbenud» sõlme meetodist.
(3) Majanduslikult efektiivseima telefonivõrgu modelleerimine hõlmab
telefonivõrgu ülekandevõrku ning sellega seotud liinirajatisi.
(4) Majanduslikult efektiivseima telefonivõrgu modelleerimine hõlmab
järgmisi tegevusi:
1) nõudluse prognoosimist telefonivõrgu
ülekandevõrgu baasil osutatavate elektroonilise side teenuste järele;
2)
ülekandevõrgu ja sellega seotud liinirajatiste modelleerimist,
sealhulgas ülekandevõrgu tehnoloogia valikut, ülekandevõrgu ülesehituse
valikut, ülekandevõrgu võrguseadmete arvu ja mahu valikut ning
ülekandevõrgu dimensioneerimist;
3) ülekandevõrgu kulude
minimeerimist.
(5) Ülekandevõrk modelleeritakse lähtuvalt teostatud nõudluse
prognoosist ülekandevõrgus osutatavate elektroonilise side teenuste
järele ning nõudlusest juurdepääsuvõrgus osutatavate elektroonilise side
teenuste järele.
(6) Huvitatud isik võib seoses tehnoloogia arenguga teha, arvestades §-s
7 toodud andmete muutmise korda, Sideametile ettepaneku majanduslikult
efektiivseima telefonivõrgu mudeli muutmiseks. Ettepanekuga koos
esitatakse käesolevale peatükile vastav majanduslikult efektiivseima
telefonivõrgu mudeli projekt.
§ 10. Nõuded majanduslikult efektiivseimas telefonivõrgus osutatavate
elektroonilise side teenuste nõudluse prognoosile
(1) Nõudluse prognoos hõlmab majanduslikult efektiivseima
telefonivõrguga liitunud kasutajate arvu prognoosi ning prognoosi
majanduslikult efektiivseima telefonivõrgu kasutajate poolt tarbitavate
elektroonilise side teenuste järele.
(2) Majanduslikult efektiivseima telefonivõrguga liitunud kasutajate
arvu prognoos peab sisaldama prognoose järgmiste kasutajate kaupa:
1)
liitunud füüsilisest isikust kasutajate arvu prognoos ühenduse tüübi
kaupa;
2) liitunud juriidilisest isikust kasutajate arvu prognoos
ühenduse tüübi kaupa.
(3) Majanduslikult efektiivseima telefonivõrguga liitunud kasutajate
arvu prognoos peab olema esitatud järgmiste asustusüksuste lõikes:
1)
tiheasustusega linnapiirkond;
2) keskmise tihedusega asustusega
asulapiirkond;
3) hajaasustusega maapiirkond.
(4) Nõudluse prognoos majanduslikult efektiivseimas telefonivõrgus
osutatavate elektroonilise side teenuste järele sisaldab nõudluse
prognoose järgmiste elektroonilise side teenuste järele:
1)
telefoniteenuse liikluse prognoos, kõne liigi kaupa;
2)
kliendiliinide prognoos, ühenduse tüübi kaupa;
3)
andmesideteenuste prognoos;
4) püsiliiniteenuste prognoos;
5)
sidumisteenuste prognoos.
(5) Telefoniteenuse liikluse prognoos peab sisaldama:
1) liikluse
mahtu minutites;
2) liikluse mahtu kõnede arvus;
3) tipptunni
liikluse (Busy Hour Traffic) mahtu erlangides ja tipptunni
kõnekatsete arvu (Busy Hour Call Attempts – BHCA).
(6) Nõudluse prognoos tehakse majanduslikult efektiivseima telefonivõrgu
modelleerimise aastale järgneva viie aasta kohta ühe aasta kaupa.
4. peatükk
MÄÄRUSE RAKENDAMINE
§ 11. Määruse perioodiline ülevaatamine
Sideamet vaatab pärast iga «Elektroonilise side seaduse» § 42 lõike 2
punktis 1, 2 või 3 nimetatud sideteenuste turgudel teostatud
«Elektroonilise side seaduse» § 44 järgset turuanalüüsi üle määruse
põhimõtted ning teeb turul toimunud oluliste ja püsivate muutuste korral
Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumile ettepaneku määruse muutmise
algatamiseks.
§ 12. Määruse jõustumine
Määrus jõustub 2006. aasta 1. jaanuaril.
1
Euroopa Parlamendi ja EL nõukogu direktiiv 2002/19/EÜ elektroonilistele
sidevõrkudele ja nendega seotud vahenditele juurdepääsu ja vastastikuse
sidumise kohta (juurdepääsu käsitlev direktiiv) (ELT L 108, 24.04.2002,
lk 7–20).
Märkus. Lisad on avaldatud elektroonilises Riigi Teatajas.
(Alus: «Riigi Teataja seaduse» § 4 lõige 2 ja riigisekretäri 29.11.2005. a
resolutsioon nr 17-1/0509337.)