Muudetud järgmiste aktidega (kuupäev, number, avaldamine Riigi
Teatajas, jõustumise aeg):
16.06.2003 nr 74 (RTL
2003, 74, 1094) 1.07.2003
19.01.2004 nr 12 (RTL
2004, 12, 164) 2.02.2004
29.09.2004 nr 140 (RTL
2004, 131, 2022) 15.10.2004
4.05.2007 nr 32 (RTL 2007, 41, 704)
19.05.2007
Määrus kehtestatakse «Maksukorralduse
seaduse» § 54 lõike 3 ja § 63 lõike 4 alusel.
1. peatükk
MAKSUHALDURILE ELEKTROONILISEL TEEL ESITATAVATE
DOKUMENTIDE FORMAADI- JA ALLKIRJANÕUDED NING MUUD ELEKTROONILISELE
TEABEVAHETUSELE ESITATAVAD NÕUDED
§ 1. Elektroonilise teabevahetuse eeldused
(1) Maksudeklaratsioonide, aruannete ja muude maksustamisega seotud
dokumentide elektrooniliseks esitamiseks Maksu- ja Tolliametile
tuleb isikul või asutusel sõlmida e-teenuste kasutamise leping (§ 2)
ja autentimise leping (§ 3) ning järgida käesolevas määruses ja
lepingutes, samuti Maksu- ja Tolliameti peadirektori poolt
kinnitatud ning Maksu- ja Tolliameti veebilehel avaldatud e-teenuste
kasutajajuhendis sätestatud tingimusi ja nõudeid.
(2) E-teenus on osa Interneti-põhiste teenuste paketist
«e-maksuamet».
[RTL 2004, 12, 164 – jõust.
2.02.2004]
§ 2. E-teenuse kasutamise leping
(1) Füüsilisest isikust maksumaksja võib sõlmida e-teenuste
kasutamise lepingu Maksu- ja Tolliametiga elektrooniliselt.
Ülejäänud isikute ning asutustega sõlmitakse e-teenuste kasutamise
leping paberkandjal. Juriidilise isiku esindaja lisab lepingule
volikirja.
(2) E-teenuste kasutamise leping jõustub allakirjutamise hetkest.
E-teenuseid saab kasutama hakata hiljemalt lepingu jõustumise
päevale järgneva päeva kella 12.00-st.
(3) E-teenuste kasutamise lepingut võib muuta poolte kirjalikul
kokkuleppel, kui seadusest ja sellest määrusest ei tulene teisiti.
Muudatused hakkavad kehtima hiljemalt muudatustele alla kirjutamise
või § 6 lõike 1 punktis 2 sätestatud juhul e-teenuste kasutaja
teavitamise päevale järgneva päeva kella 12.00-st.
(4) E-teenuste kasutamise leping lõpeb poolte kokkuleppel või poole
algatusel. Poole algatusel lõpeb leping üldjuhul 30 päeva möödudes
kirjaliku etteteatamise saamisest. Sellest määrusest või lepingust
tulenevate kohustuste rikkumise korral võib lepingu lõpetada kohe,
teavitades sellest kohustusi rikkunud poolt esimesel võimalusel.
(5) Maksu- ja Tolliamet avaldab oma veebileheküljel e-teenuste
kasutamise lepingu vormi ning lõikes 1 nimetatud volikirja näidise.
[RTL 2004, 12, 164 – jõust.
2.02.2004]
§ 3. Autentimise leping
(1) Lisaks e-teenuste kasutaja poolt Maksu- ja Tolliametis sõlmitud
e-teenuste kasutamise lepingule peab e-teenuste kasutaja sõlmima
autentimise lepingu, mille kohustuslikud tingimused on e-teenuste
kasutajale kättesaadavaks tehtud «e-maksuametis».
(2) Autentimise lepingu sõlmimiseks pöördub isik Maksu- ja
Tolliametisse, kus pärast lepingu sõlmimist väljastatakse isikule
kasutajatunnus, salajane parool (edaspidi parool) ja
PIN-koodid.
(3) Autentimise lepingu võib sõlmida ka § 6 lõikes 4 nimetatud
isikuga, kellel on sõlmitud Maksu- ja Tolliametiga vastav leping.
Maksu- ja Tolliamet avaldab oma veebilehel teavet isikute kohta,
keda aktsepteerib autentimise teenuse osutajana.
(4) Maksu- ja Tolliameti portaali kasutamiseks tuleb kasutada
e-teenuste kataloogi Maksu- ja Tolliameti veebileheküljel. Teiste
portaalide kasutamise kord ning tingimused sätestatakse portaale
haldava isikuga sõlmitud autentimise lepingus.
(5) Maksu- ja Tolliamet avaldab oma veebileheküljel autentimise
lepingu vormi.
(6) Autentimise lepingu lõpetamise suhtes kohaldatakse § 2 lõikes 4
sätestatut.
[RTL 2004, 12, 164 – jõust.
2.02.2004]
§ 4. Autentimine
(1) «e-maksuameti» e-teenuste kasutaja isikusamasuse tuvastamine
(edaspidi autentimine) toimub paroolipõhiselt või EV
elektroonilise isikutunnistuse (edaspidi isikutunnistus)
alusel. Maksu- ja Tolliamet väljastab e-teenuste kasutajale
kasutajatunnuse, parooli ja PIN-koodid. Parooli pikkuseks peab olema
vähemalt kuus märki ning PIN-koodi pikkus vähemalt viis märki.
(2) E-teenuste kasutamiseks tuleb e-teenuste kasutajal sisestada oma
kasutajatunnus, parool ning järjekorranumbrile vastav PIN-kood või
tuvastada oma isik isikutunnistust kasutades. Parooli ja programmi
poolt PIN-koodide hulgast juhuslikult valitud PIN-koodi sisestamine
on võimalik pärast õige kasutajatunnuse sisestamist.
(3) Pärast viie parooli või PIN-koodi sisestuse nurjunud katset
sisestusmehhanism lukustub ja selle saab avada vaid Maksu- ja
Tolliameti selleks volitatud töötaja.
(4) Juurdepääs «e-maksuametisse» aegub, kui e-teenuste kasutaja on
passiivne Maksu- ja Tolliameti poolt määratud aja jooksul.
(5) Paroolipõhisel autentimisel peab Maksu- ja Tolliamet tagama:
1)
viivitamatu teabe vastuvõtmise kolmandatele isikutele parooli
teatavakssaamise või selle ohu kohta;
2) võimaluse
infosüsteemi e-teenuste kasutajale igal ajal parooli muuta;
3)
algparooli olemasolu, mille e-teenuste kasutaja peab esimesel
kasutamisel muutma;
4) e-teenuste kasutaja perioodilise
teavitamise paroolide muutmise võimalusest;
5) paroolide
kordumatuse ja kolmandate isikute eest saladuses hoidmise;
6)
selliste infotehnoloogiliste turvameetmete kasutamise parooli
edastamise ajal, mis tagavad andmete krüpteerimise;
7)
parooli mittenähtavuse sisestamise ajal;
8)
sisestusmehhanismi lukustumise pärast viit PIN-koodi või parooli
nurjunud sisestusekatset;
9) parooli salvestamise muutmist
mittevõimaldaval kujul krüpteerituna või krüptograafilise
sõnumilühendina.
(6) Isiku vastutus kasutajatunnuse, parooli ja PIN-koodide avalikuks
tuleku eest lõpeb hiljemalt järgneva päeva kella 12.00-st,
arvestades päevast, millal Maksu- ja Tolliamet saab e-teenuste
kasutajalt sellekohase teate.
[RTL 2004, 12, 164 – jõust.
2.02.2004]
§ 5. E-teenuse kasutaja õigused ja kohustused
(1) E-teenuste kasutajal on õigus:
1) saada Maksu- ja
Tolliametilt või § 6 lõikes 4 sätestatud isikult, kellega ta sõlmib
autentimise lepingu, kasutajatunnus, parool ja PIN-koodid ning
kasutada e-teenuseid;
2) täita, edastada ja muuta maksustamisega
seotud dokumente Interneti teel määruse ja e-teenuste kasutamise ja
autentimise lepingute kohaselt;
3) nõuda Maksu- ja Tolliametilt
oma lepingu peatamist, kui tal on alust arvata, et tema parool,
PIN-koodid või isikutunnistus on sattunud kolmandate isikute
valdusse;
4) esitada Maksu- ja Tolliametile kirjalik korraldus
punkti 3 alusel peatatud lepingu jätkamiseks;
5) lõpetada
leping kirjalikult või «e-maksuameti» kaudu.
(2) E-teenuste kasutaja on kohustatud:
1) järgima Maksu- ja
Tolliameti või § 6 lõikes 4 nimetatud isiku poolt kehtestatud
autentimise korda;
2) kasutama infosüsteemi vastavalt Maksu- ja
Tolliameti poolt välja töötatud kasutajajuhendites sätestatud
korrale ning järgima teabevahetuse turvalisuse nõudeid;
3)
teavitama esimesel võimalusel Maksu- ja Tolliametit lepingu
sõlmimisel esitatud isiku või asutuse andmete muutumisest;
4)
tutvuma enne e-teenuse kasutamist dokumentide koostamiseks ja
edastamiseks kehtestatud tingimustega;
5) järgima «e-maksuameti»
kasutamise üldtingimusi;
6) esitama esimesel Maksu- ja
Tolliameti nõudmisel dokumendi täiendavalt paberkandjal;
7)
Maksu- ja Tolliameti nõudmisel muutma kasutajatunnuse või parooli
või vahetama välja PIN-koodid;
8) hoidma kolmandate
isikute eest saladuses Maksu- ja Tolliameti poolt antud tunnust,
parooli (sealhulgas enda poolt muudetud parooli) ja PIN-koodid;
9)
kasutajatunnuse, parooli, PIN-koodi või isikutunnistuse kolmandate
isikute valdusesse sattumise või sattumise ohu korral sellest
viivitamata teatama Maksu- ja Tolliametile ning Maksu- ja Tolliameti
nõudmisel andma selgitusi;
10) juriidilise isiku poolt
Maksu- ja Tolliameti e-teenuste kasutamiseks antud volituste
lõppemisest peab juriidiline isik kohe kirjalikult teavitama Maksu-
ja Tolliametit ning e-teenuste edasise kasutamise soovi korral
esitama uue volikirja.
(3) E-teenuste kasutaja kinnitab, et portaali kaudu esitatud
dokumendid on samasuguse juriidilise jõuga kui tema poolt
omakäeliselt kinnitatud dokumendid. Kõik esitatavad dokumendid peab
e-teenuste kasutaja kinnitama. E-teenuste kasutaja peab veenduma
dokumendis kajastatavate andmete õigsuses ning kinnitama seda.
[RTL 2004, 12, 164 – jõust.
2.02.2004]
§ 6. Maksu- ja Tolliameti õigused, kohustused ja vastutus
(1) Maksu- ja Tolliametil on õigus:
1) salvestada e-teenuste
kasutaja tegevus e-teenuse kasutamisel ning vajadusel kasutada seda
e-teenuste kasutaja poolt tehtud korralduste tõendamiseks;
2)
muuta e-teenuse kasutamise tingimusi (teavitades sellest e-teenuste
kasutajat) ning täiendada või muuta pakutavate teenuste loetelu;
3)
nõuda e-teenuste kasutajalt dokumentide täiendavalt esitamist
paberkandjal, samuti kasutajatunnuse ja parooli muutmist ning
PIN-koodi väljavahetamist;
4) tõkestada e-teenuste kasutaja
juurdepääs e-teenustele, kui e-teenuste kasutaja on üle viie korra
sisestanud vale kasutajatunnuse, parooli või PIN-koodi. Tõkestuse
kõrvaldamiseks peab e-teenuste kasutaja pöörduma Maksu- ja
Tolliameti poole;
5) lõpetada e-teenuste kasutajaga e-teenuse
kasutamise leping, kui ta on sellest e-teenuste kasutajale kuu aega
ette teatanud;
6) e-teenuste kasutaja poolt lepingu rikkumisel
teenuse osutamine osaliselt või täielikult peatada või leping kohe
lõpetada, teavitades sellest e-teenuste kasutajat.
(2) Maksu- ja Tolliamet on kohustatud:
1) tagama elektrooniliselt
edastatud andmete konfidentsiaalsuse ja maksusaladuse hoidmise;
2)
e-teenuste kasutaja poolt edastatud dokumentide arhiveerimise ja
säilitamise;
3) aktsepteerima e-teenuste kasutaja poolt
edastatud dokumente ja lugema need esitatuks portaali poolt
fikseeitud ajal;
4) kehtestama dokumentide koostamise ja
edastamise tingimused ning tagama e-teenuste kasutajale nende
kättesaadavuse;
5) aktsepteerima dokumendi esitamist, kui
see on koostatud ja esitatud kõigi kehtestatud tingimuste ja
tehniliste protseduuride kohaselt;
6) lugema dokumendi
õigeaegselt esitatuks infokanali tõrke korral, kui tõrge on tingitud
Maksu- ja Tolliameti infosüsteemi sisesest tõrkest;
7)
e-teenuste kasutaja vastava taotluse alusel tõkestama e-teenuste
kasutaja edasiste toimingute sooritamise hiljemalt taotluse
esitamise päevale järgneva päeva kella 12.00-ks;
8)
mitte võimaldama tehingute sooritamist peatatud lepingu alusel;
9)
lõpetama blokeeringu e-teenuste kasutaja vastava kirjaliku avalduse
saamise päevale järgneva päeva kella 12.00-ks.
(3) Maksu- ja Tolliamet osutab e-teenuseid vastavalt e-teenuste
kasutaja korraldusele ainult pärast kasutajatunnuse, parooli ja
PIN-koodi kontrollimist või pärast isiku tuvastamist isikutunnistuse
alusel.
(4) Maksu- ja Tolliamet võib sõlmida lepingu e-teenuste kasutajate
autentimiseks isikuga, kellel on:
1) tehnoloogilised võimalused
Maksu- ja Tolliameti poolt isikule üleantava ja isiku infosüsteemis
töötava tarkvara haldamiseks, mis võimaldab e-teenuste kasutajal
pidada Maksu- ja Tolliameti ja autentimise teenust osutava isiku
poolt määratud tingimustel ja korras Maksu- ja Tolliametiga
elektroonilist andmevahetust;
2) õigusaktist tulenev kohustus
kontrollida e-teenuste kasutajaga lepingu sõlmimisel isikusamasust.
(5) Maksu- ja Tolliamet ei vastuta «e-maksuameti» häiretest või
mittetöötamisest tulenevate otseste või kaudsete kahjude või muude
tagajärgede eest, kui need on tingitud Maksu- ja Tolliametist
mitteolenevatest põhjustest nagu Maksu- ja Tolliameti tegevust
oluliselt segavad elektrikatkestused, häired sideliinides,
loodusõnnetused jms.
(6) Kui e-teenuste kasutajale kuuluva isikutunnistusega autentis
ennast kolmas isik või kasutajatunnuse, parooli ja PIN-koodi edastab
Maksu- ja Tolliametile e-teenuste kasutaja asemel kolmas isik, siis
Maksu- ja Tolliamet käsitleb tema poolt antud korraldusi e-teenuste
kasutaja korraldustena ning teabe levimise ja võimalike muude
tagajärgede eest Maksu- ja Tolliamet ei vastuta.
[RTL 2004, 12, 164 – jõust.
2.02.2004]
§ 7. Elektroonilisel teel edastatava dokumendi formaat
(1) E-teenuste kasutajal tuleb elektrooniline dokument edastada
formaadis, mis vastab Maksu- ja Tolliameti veebileheküljel avaldatud
elektroonilise dokumendi formaadile ja nõuetele. Andmete
struktureerimis- ja paigaldusviis dokumendis peab olema Maksu- ja
Tolliametile infotehnoloogiliselt vastuvõetav, avatav ja töödeldav,
vastasel juhul loetakse failis sisalduv teave esitamata jäetuks.
(2) Maksu- ja Tolliamet avaldab elektrooniliselt esitatava dokumendi
andmete struktureerimis- ja paigaldusviisi nõuded oma
veebileheküljel.
[RTL 2004, 12, 164 – jõust.
2.02.2004]
§ 8. Teabe interaktiivne edastamine
Teabe interaktiivseks sisestamiseks võimaldab Maksu- ja Tolliamet
e-teenuste kasutajal edastada veebilehtede kaudu dokumente, mille sisu
ja vorm vastavad EÜ Nõukogu määruses 2913/92/EMÜ, millega
kehtestatakse ühenduse tolliseadustik (EÜT L 302, 19.10.1992, lk 1–50)
(edaspidi ühenduse tolliseadustik), EÜ Komisjoni määruses
2454/93/EMÜ, millega kehtestatakse rakendussätted nõukogu määrusele
2913/92/EMÜ, millega kehtestatakse ühenduse tolliseadustik (EÜT L 253,
11.10.1993, lk 1–766), “Maksukorralduse seaduses”, “Tolliseaduses” (RT
I 2004; 28, 188) ja maksuseadustes ning nende alusel sätestatud
õigusaktides sätestatud paberkandjal esitatava dokumendi sisule ja
vormile.
[RTL 2004, 131, 2022 – jõust.
15.10.2004]
§ 8¹. Dokumentide elektrooniline saatmine
(1) Maksu- ja Tolliamet võib maksukohustuslase nõusolekul maksuteate
või muu dokumendi maksukohustuslasele saata elektrooniliselt
“e-maksuameti” kaudu.
(2) Dokumendi elektroonilise saatmise eelduseks on selle
moodustamine, kinnitamine ja kandmine dokumendiregistrisse ning
sellekohase teate saatmine maksukohustuslase poolt näidatud
elektronposti aadressil. Dokument loetakse allkirjaõigust omava isiku
poolt kinnituse andmisega allkirjastatuks.
(3) Dokument loetakse kättetoimetatuks, kui maksukohustuslane on
“e-maksuametis” selle kättesaamise kohta andnud kinnituse. Juhul,
kui maksukohustuslane ei ole kinnitust andnud lõikes 2 nimetatud
teate saatmisest ühe nädala jooksul, toimetatakse dokument talle
kätte paberkandjal posti teel.
[RTL 2004, 12, 164 – jõust.
2.02.2004]
2. peatükk
TOLLILE ELEKTROONILISEL TEEL ESITATAVATE
DOKUMENTIDE FORMAADI- JA ALLKIRJANÕUDED NING MUUD ELEKTROONILISELE
TEABEVAHETUSELE ESITATAVAD NÕUDED
§ 9. Elektroonilise teabevahetuse eeldused
(1) Eesti isik, kellel on tollieeskirjade kohaselt õigus vastavat
dokumenti esitada või andmeid edastada (edaspidi isik),
saab tollile elektroonilisel teel:
1) esitada tollideklaratsioone
ja lihtsustatud tollideklaratsiooni lisadeklaratsioone;
2)
esitada lasti manifeste ja konossemente;
3) edastada
tollideklaratsioonis, lihtsustatud tollideklaratsiooni
lisadeklaratsioonis ja sisenemisdeklaratsioonis sisalduvaid ning
riski hindamiseks vajalikke andmeid.
(2) Lõikes 1 nimetatud e-tolliteenuste kasutamiseks sõlmib isik
Maksu- ja Tolliametiga §-s 12 nimetatud e-tolliteenuste lepingu ning
järgib lepingus, selles määruses ja tollieeskirjades sätestatud
nõudeid.
(3) Isik peab olema autenditud lõike 1 punkides 1 ja 3 nimetatud
dokumentide esitamiseks ning andmete edastamiseks § 13 punktis 1
nimetatud autentimise viisil. Lõike 1 punktis 2 nimetatud
dokumentide esitamiseks peab isik olema autenditud § 13 punktis 2
nimetatud autentimise viisil. Paragrahvis 3 nimetatud autentimise
lepingu alusel teostatud autentimine on samaväärne § 13 punktis 1
nimetatud autentimisega.
(4) Lõike 1 punktis 2 nimetatud dokumente võib elektroonilisel teel
esitada, kasutades selleks Maksu- ja Tolliametiga §-s 20 nimetatud
vahendaja lepingut omavat ettevõtjat (edaspidi vahendaja),
sõlmides vahendajaga paberkandjal vastavasisulise lepingu.
(41) Lõike 1 punktis 4 nimetatud dokumentide
elektrooniliseks esitamiseks tollile tuleb isikul või asutusel
sõlmida §-s 2 nimetatud e-teenuste kasutamise leping.
(5) Maksu- ja Tolliamet avaldab oma veebilehel lõike 1 punktides 1 ja 3
nimetatud e-tolliteenuste kasutamise tehnilised nõuded ja
spetsifikatsioonid, lõike 1 punktis 2 toodud dokumentide
formaadinõuded, üldised kasutajajuhendid, tehnilist abi ja
oskusteavet osutavate ettevõtjate ning vahendajate nimekirja.
(õ) 6.02.2008 16:55
[RTL 2004, 131, 2022; 15.10.2004]
§ 10. E-tolliteenuste lepingu sõlmimise taotlemine
(1) E-tolliteenuste lepingu sõlmimiseks esitab isik kirjaliku
taotluse maksu- ja tollikeskusele, mille piirkonnas ta peamiselt
tolliformaalsusi teostab (edaspidi toll).
[RTL 2007, 41, 704 – jõust.
19.05.2007]
(2) Paragrahvi 9 lõike 1 punktis 1 nimetatud dokumentide
elektrooniliseks esitamiseks e-tolliteenuste lepingu sõlmimise
taotlusele märgib isik:
1) isiku nime, registrikoodi ja
kontaktandmed (sh elektronposti aadress, mille kaudu Maksu- ja
Tolliamet täidab § 17 lõike 2 punktis 1 ning § 23 lõikes 1
sätestatud kohustusi);
2) milliste tollikäitlusviiside
rakendamiseks soovitakse tollideklaratsiooni elektrooniliselt
esitada;
3) tehnilist abi ja oskusteavet osutava ettevõtja nime;
4)
muud tolli poolt nõutavad asjassepuutuvad andmed.
(3) Paragrahvi 9 lõike 1 punktis 2 nimetatud dokumentide esitamiseks
e-tolliteenuste lepingu sõlmimise taotlusele märgib isik:
1)
isiku nime, registrikoodi ja kontaktandmed (sh elektronposti
aadress, mille kaudu Maksu- ja Tolliamet täidab § 17 lõike 2 punktis
1 sätestatud kohustusi);
2) vahendaja nime.
(4) Paragrahvi 9 lõike 1 punktis 3 nimetatud andmete
elektrooniliseks edastamiseks e-tolliteenuste lepingu sõlmimise
taotlusele märgib isik:
1) isiku nime, registrikoodi,
aadressi ja kontaktandmed;
2) milliseid andmeid soovitakse
elektrooniliselt edastada;
3) tehnilist abi ja oskusteavet
osutava ettevõtja nime.
(5) Lisaks taotlusele on tollil õigus nõuda otsuse tegemiseks
asjassepuutuvaid dokumente, sh kaudse esindamise korral ühenduse
tolliseadustiku tähenduses esindatavate nimekirja, kelle eest
soovitakse tollideklaratsioone elektrooniliselt esitada.
[RTL 2004, 131, 2022 – jõust.
15.10.2004]
§ 11. Otsuse tegemine e-tolliteenuste lepingu sõlmimise kohta
(1) Toll teeb kirjaliku otsuse lepingu sõlmimise või sellest
keeldumise kohta vastavalt “Haldusmenetluse seadusele” ( RT I 2001,
58, 354; 2002, 53, 336; 61, 375; 2003, 20, 117; 78, 527 ).
(2) Toll võib tollideklaratsiooni elektrooniliselt esitamise lepingu
sõlmimisest keelduda, kui:
1) taotleja ei ole tolliformaalsust
regulaarselt teostanud vähemalt aasta jooksul enne taotluse esitamist;
2)
taotlejat on taotluse esitamise päevale eelnenud kuue kuu jooksul
korduvalt karistatud “Tolliseaduses” sätestatud väärteo eest, mille
eest on karistusena ette nähtud füüsilisele isikule rahatrahv üle 100
trahviühiku ja juriidilisele isikule rahatrahv üle 30 000 krooni;
3) taotleja on toime pannud “Karistusseadustiku” (RT I 2001, 61, 364;
2002, 86, 504; 82, 480; 105, 612; 2003, 4, 22; 83, 557; 90, 601; 2004,
7, 40; 46, 329; 54, 387; 56, 401) §-des 391–393 sätestatud kuriteo,
mille karistusandmed ei ole karistusregistrist kustutatud;
4) taotleja kohta on alustatud kriminaalmenetlus;
5) taotleja raamatupidamine ei võimalda tollil tema tegevust
kontrollida;
6) taotlejal puudub täpne arvepidamine kauba liikumise kohta;
7)
taotlejal puudub laitmatu ärialane reputatsioon;
8) taotlejal
on importimisel või eksportimisel tasumisele kuuluvate maksude osas
maksuvõlg;
9) taotleja poolt tollile esitatud andmed ei ole
tõesed.
[RTL 2004, 131, 2022 –
jõust.15.10.2004]
§ 12. E-tolliteenuste leping
(1) E-tolliteenuste lepingus sätestatakse e-tolliteenuste kasutamise
tingimused ja kord ning poolte õigused ja kohustused. Leping
sõlmitakse paberkandjal.
(2) E-tolliteenuste lepingut võib muuta poolte kirjalikul
kokkuleppel, kui seadusest või sellest määrusest ei tulene teisiti.
Muudatused hakkavad kehtima allakirjutamise hetkest, kui muudatuses
pole sätestatud teisiti.
(3) E-tolliteenuste leping lõpeb poolte kokkuleppel või poole
algatusel. Poole algatusel lõpeb leping üldjuhul ühe kuu möödudes
kirjaliku teate saamisest.
(4) Enne e-tolliteenuste kasutamise lepingu sõlmimist peavad isikul
olema täidetud e-tolliteenuste kasutamise tehnilised nõuded.
§ 13. Autentimise viisid
Maksu- ja Tolliamet rakendab e-tolliteenuste kasutajale järgmisi
autentimise viise:
1) krüpteeritud sidekanali kaudu autentimine;
2)
vahendaja kaudu autentimine.
[RTL 2004, 12, 164 – jõust.
2.02.2004]
§ 14. Krüpteeritud sidekanali kaudu autentimine
(1) Krüpteeritud sidekanali kaudu autentimine toimub kasutajanime,
parooli ja sideturbevahendi sertifikaadi (edaspidi kasutajakonto
) põhiselt. Kasutajakonto tekitab, avab kasutamiseks, sulgeb ja
haldab toll.
(2) Esmase parooli väljastab toll. E-tolliteenuste kasutaja peab
tagama selle muutmise esimesel kasutamisel. Parooli pikkuseks peab
olema vähemalt kuus märki. Toll võimaldab e-tolliteenuste kasutajal
igal ajal parooli muuta.
(3) Toll kohustub vastu võtma teavet kolmandatele isikutele parooli
teatavakssaamise või selle ohu kohta.
§ 15. Vahendaja kaudu autentimine
(1) E-tolliteenuste kasutaja autentimine vahendaja poolt toimub
kasutajanime, parooli ja digitaalse sertifikaadiga arvutitöökoha
määratlemise kaudu.
(2) Parooli pikkuseks peab olema vähemalt kuus märki. Pärast kolme
parooli sisestuse nurjunud katset sisestusmehhanism lukustub.
(3) Autentimisel loodud sessioon lõpeb, kui e-tolliteenuste kasutaja
on passiivne vahendaja poolt määratud aja jooksul.
(4) Vahendaja määrab digitaalse arvutitöökoha sertifikaadi ja
paroolide kehtivusaja, mille lõppemisel teavitatakse e-tolliteenuste
kasutajat parooli muutmise või uue sertifikaadi taotlemise
kohustusest.
(5) Vahendaja peab tagama:
1) viivitamatu teabe vastuvõtmise
kolmandatele isikutele parooli teatavakssaamise või selle ohu kohta;
2)
kasutajakonto kohese sulgemise, kui kasutaja või parool on avalikuks
tulnud ning sellest on vahendajat teavitatud;
3) võimaluse
e-tolliteenuste kasutajal igal ajal parooli muuta;
4) algparooli
olemasolu, mille e-tolliteenuste kasutaja peab esimesel kasutamisel
muutma;
5) paroolide kordumatuse ning kolmandate isikute eest
saladuses hoidmise;
6) selliste infotehnoloogiliste turvameetmete
kasutamise parooli edastamise ajal, mis tagavad andmete
krüpteerimise;
7) parooli mittenähtavuse sisestamise ajal;
8)
sisestusmehhanismi lukustumise pärast kolme parooli sisestuse
nurjunud katset;
9) parooli salvestamise muutmist
mittevõimaldaval kujul krüpteerituna või küptograafilise
sõnumilühendina.
(6) E-tolliteenuste kasutaja vastutab kasutajatunnusega tehtud
tehingute eest vastavalt vahendaja ja e-tolliteenuste kasutaja vahel
sõlmitud lepingule.
§ 16. E-tolliteenuste kasutaja õigused, kohustused ja vastutus
(1) E-tolliteenuste kasutajal on õigus:
1) esitada või
edastada elektrooniliselt § 9 lõikes 1 nimetatud dokumente või
andmeid selles määruses, tollieeskirjades ja e-tolliteenuste
lepingus sätestatud tingimustel ja korras;
2) lõpetada
leping, teatades sellest kirjalikult ette.
(2) E-tolliteenuste kasutaja on kohustatud:
1) järgima
e-tolliteenuste kasutamise tingimusi, kasutama elektroonilist
andmetöötlussüsteemi e-tolliteenuste lepingu kohaselt;
2)
hoidma paroole kolmandate isikute eest saladuses ja järgima muid
teabevahetuse turvalisuse nõudeid;
3) paroolide kolmandatele
isikutele teatavaks saamise kahtluse korral teavitama sellest
viivitamata parooli väljastajat ning muutma vastavaid paroole;
4)
teavitama viivitamata e-tolliteenuste lepingus toodud
kontaktandmetel e-tolliteenuste kasutamisel avastatud vigadest või
riketest;
5) esitama tolli nõudmisel dokumendid täiendavalt
paberkandjal tolliga kokkulepitud tähtaegadel;
6)
viivitamata kirjalikult teavitama tolli kõigist muudatustest
andmetes, mis olid aluseks lepingu sõlmimise otsusele;
7)
viivitamata teatama kontaktandmete muutumisest.
(3) E-tolliteenuste kasutaja kinnitab e-tolliteenuste lepingus, et
tema poolt elektroonilisel teel tollile esitatud dokumendid on
samasuguse juriidilise jõuga kui tema poolt alla kirjutatud
paberkandjal dokumendid.
§ 17. Maksu- ja Tolliameti õigused, kohustused ja vastutus
e-tolliteenuste kasutaja suhtes
(1) Maksu- ja Tolliametil on õigus:
1) katkestada
e-tolliteenuste kasutajaga serveri ühendus vältimatute ja
planeeritavate hooldustööde tegemiseks;
2) sulgeda
ühepoolselt kasutaja juurdepääs serverile, kui tekib kahtlus
juurdepääsu ebaseaduslikus kasutamises;
3) kontrollida
tarkvaramoodulite kasutamist ja paroolide hoidmist e-tolliteenuste
kasutaja poolt;
4) tollieeskirjadest, sellest määrusest või
e-tolliteenuste lepingust tulenevate kohustuste rikkumise korral
lepingu lõpetada viivitamata, teavitades sellest viivitamata
kohustusi rikkunud poolt. Uut lepingut ei sõlmita enne kuue kuu
möödumist lepingu lõpetamisest arvates;
5) muuta
vajadusel ühepoolselt kasutajajuhendit;
6) nõuda vajadusel
paberkandjal dokumentide esitamist, kui see on tollieeskirjades
ettenähtud;
7) ajutiselt peatada määruse § 9 lõike 1 punktides 1 ja 2 nimetatud
dokumentide esitamise õigus, kui toll on kindlaks teinud olulised vead
deklareeritud andmetes või tollieeskirjade kohaldamisel.
(2) Maksu- ja Tolliamet on kohustatud:
1) teavitama
e-tolliteenuste kasutajat juurdepääsu ühepoolsest sulgemisest;
2)
tagama Maksu- ja Tolliameti serveri pideva töö ning kõrvaldama
rikked, mis on tingitud tolli tegevusest või tegevusetusest;
3)
võimaldama e-tolliteenuste kasutajal teatada e-tolliteenuste
kasutamisel avastatud vigadest või riketest;
4) viivitamata
teavitama e-tolliteenuste kasutajaid e-tolliteenuste kasutamist
mittevõimaldava rikke ilmnemisest sideliinides või Maksu- ja
Tolliameti serveris.
(3) Maksu- ja Tolliamet kasutab lõike 2 punktis 1 ja § 23 lõikes 1
sätestatud kohustuse täitmiseks talle e-tolliteenuste lepingu
sõlmimise taotlemisel esitatud elektronposti aadressi ning lõike 2
punktis 4 sätestatud kohustuse täitmiseks üleriigilisi
massimeediakanaleid.
(4) Maksu- ja Tolliamet ei vastuta e-tolliteenuste kasutamise
häiretest või mittetöötamisest tulenevate otseste või kaudsete
kahjude või muude tagajärgede eest, kui need on tingitud Maksu- ja
Tolliametist mitteolenevatest põhjustest nagu Maksu- ja Tolliameti
tegevust oluliselt segavad elektrikatkestused, häired sideliinides,
loodusõnnetused jms.
(5) Kui e-tolliteenuste kasutaja autentimiseks vajalikud paroolid
edastatakse Maksu- ja Tolliametile selleks volitamata isiku poolt,
käsitletakse tema poolt antud korraldusi e-tolliteenuste kasutaja
korraldustena ning Maksu- ja Tolliamet ei vastuta teabe levimise
ning muude võimalike tagajärgede eest.
[RTL 2004, 131, 2022 –
jõust.15.10.2004]
§ 18. Vahendaja lepingu sõlmimise taotlemine
(1) Vahendaja lepingu sõlmimiseks esitab isik Maksu- ja Tolliametile
kirjaliku taotluse.
(2) Vahendajal peab olema autentimise süsteem, mis vastab §-s 15
toodud nõuetele.
(3) Vahendaja lepingu sõlmimise taotlusele märgib isik:
1)
isiku nime, registrikoodi ja kontaktandmed;
2) vahendusteenuse
osutamise majandusliku põhjenduse.
(4) Taotlusele lisatakse tehnoloogiline spetsifikatsioon
autentimisprotsessiks, mis tõendab lõikes 2 toodud nõuete täitmist
ning tehnoloogiline spetsifikatsioon andmete vahendamiseks.
(5) Lisaks taotlusele on tollil õigus nõuda otsuse tegemiseks
asjassepuutuvaid dokumente.
[RTL 2004, 12, 164 – jõust.
2.02.2004]
§ 19. Otsuse tegemine vahendajaga lepingu sõlmimise kohta
(1) Maksu- ja Tolliamet teeb kirjaliku otsuse lepingu sõlmimise või
sellest keeldumise kohta vastavalt «Haldusmenetluse seadusele».
Vajadusel võib Maksu- ja Tolliamet pikendada «Tolliseaduse» § 6
lõikes 1 nimetatud tähtaega 14 päeva võrra.
(2) Maksu- ja Tolliamet võib lepingu sõlmimisest keelduda, kui:
1)
isik on kantud «Karistusregistri seaduse» kohaselt
karistusregistrisse;
2) isiku kohta on algatatud
kriminaalmenetlus;
3) tehnoloogiline spetsifikatsioon või isiku
administratiivne organisatsioon ei taga andmete korrektset edastust
või ei vasta tolli või andmekaitse nõuetele;
4)
taotlus ei ole majanduslikult põhjendatud.
[RTL 2004, 131, 2022 –
jõust.15.10.2004]
§ 20. Vahendaja leping
(1) Lepingus sätestatakse dokumentide esitamise tingimused ja kord
ning poolte õigused ja kohustused. Leping sõlmitakse paberkandjal.
(2) Lepingut võib muuta poolte kirjalikul kokkuleppel, kui seadusest
või sellest määrusest ei tulene teisiti. Muudatused hakkavad kehtima
allakirjutamise hetkest, kui muudatuses pole sätestatud teisiti.
(3) Enne lepingu sõlmimist peavad isikul olema täidetud dokumentide
vahendamise tehnilised ja muud nõuded.
§ 21. Vahendaja õigused, kohustused ja vastutus
(1) Vahendajal on õigus:
1) edastada tollile talle
vahendamiseks esitatud § 9 lõike 1 punktis 2 nimetatud dokumente;
2)
lõpetada leping teatades sellest kirjalikult vähemalt kuus kuud ette;
3)
vahendusteenuse kasutajatega kokku leppida dokumentide vahendamise
tingimused.
(2) Kui Maksu- ja Tolliamet muudab ühepoolselt tehnoloogilisi
spetsifikatsioone, on vahendajal õigus leping lõpetada
planeeritavate muudatuste rakendumise hetkest, teavitades
viivitamata sellest tolli.
(3) Vahendaja on kohustatud:
1) teavitama tolli viivitamata
kõikidest asjaoludest, mis võivad ohustada lepingu nõuetekohast
täitmist;
2) teavitama tolli viivitamata kõigist
takistustest, mis võivad ohustada või häirida dokumentide
vahendamist, muuhulgas teadaolevatest või planeeritud remondi- ja
hooldustöödest;
3) tagama elektroonilisel teel
edastatud andmete konfidentsiaalsuse;
4) vajadusel kooskõlastama
turvaauditi teostajad Maksu- ja Tolliametiga.
(4) Vahendaja vastutab:
1) elektroonilisel teel edastatud
dokumentide formaadi vastavuse eest Maksu- ja Tolliameti poolt
kehtestatud formaadinõuetele;
2) dokumentide
konfidentsiaalsuse eest;
3) dokumentide vastavuse eest
vahendusteenust kasutava isiku poolt esitatud dokumentidele.
[RTL 2004, 12, 164 – jõust.
2.02.2004]
§ 22. Maksu- ja Tolliameti õigused, kohustused ja vastutus
vahendaja suhtes
(1) Maksu- ja Tolliametil on õigus:
1) nõuda vahendajalt
informatsiooni vahendusteenuste kasutajate kohta toimingute
tõestamiseks;
2) tollieeskirjadest, sellest määrusest või
lepingust vahendajaga tulenevate kohustuste rikkumise korral leping
lõpetada viivitamata, teavitades sellest viivitamata kohustusi
rikkunud poolt. Uut lepingut ei sõlmita enne kuue kuu möödumist
lepingu lõpetamisest arvates;
3) muuta vajadusel ühepoolselt
tehnoloogilisi spetsifikatsioone, teavitades sellest viivitamata
vahendajat;
4) teostada vahendaja infosüsteemile turvaauditit.
(2) Maksu- ja Tolliamet on kohustatud:
1) teavitama vahendajat
uutest andmeturbe konfiguratsioonidest;
2) võimalikult
operatiivselt ette teavitama kõikidest takistustest, mis võivad
ohustada või häirida dokumentide vahendamist, muuhulgas
teadaolevatest või planeeritud arendus-, remondi- ja hooldustöödest;
3)
teavitama vahendajat, kui e-tolliteenuste kasutaja õigused on
muutunud;
4) tagama Maksu- ja Tolliameti serveri pideva töö ning
kõrvaldama rikked, mis on tingitud tolli tegevusest või
tegevusetusest;
5) võimaldama vahendajal teatada avastatud
vigadest või riketest;
6) viivitamata teavitama vahendajat
dokumentide vahendamist mittevõimaldava rikke ilmnemisest
sideliinides või tolli serveris.
(3) Maksu- ja Tolliamet ei vastuta dokumentide vahendamisel tekkinud
häirete või mittetöötamisest tulenevate otseste või kaudsete kahjude
või muude tagajärgede eest, kui need on tingitud Maksu- ja
Tolliametist mitteolenevatest põhjustest nagu Maksu- ja Tolliameti
tegevust oluliselt segavad elektrikatkestused, häired sideliinides,
loodusõnnetused jms.
[RTL 2004, 12, 164 – jõust.
2.02.2004]
§ 23. Elektroonilisel teel esitatava dokumendi formaat
(1) Kui e-tolliteenuste kasutaja edastab andmeid või esitab
dokumente formaadis, mis ei vasta Maksu- ja Tolliameti poolt antud
tarkvarapaketi poolt moodustatavale elektroonilise dokumendi
formaadile, loetakse see dokument esitamata jäetuks ja sellest
teavitatakse e-tolliteenuste kasutajat.
(2) Kui vahendaja vahendab elektroonilise dokumendi formaadis, mis
ei vasta Maksu- ja Tolliameti poolt kehtestatud elektroonilise
dokumendi formaadile, loetakse see dokument esitamata jäetuks ja
sellest teavitatakse vahendajat.
[RTL 2004, 12, 164 – jõust.
2.02.2004]
3. PEATÜKK
RIIGI-, VALLA- VÕI LINNAASUTUSE POOLT MAKSU- JA TOLLIAMETILE
ELEKTROONILISEL TEEL ESITATAVATE DEKLARATSIOONIDE JA MUUDE
DOKUMENTIDE NIMEKIRI
§ 24. Riigi-, valla- või linnaasutuse poolt Maksu- ja
Tolliametile elektroonilisel teel esitatavate deklaratsioonide ja
muude dokumentide nimekiri
Riigi-, valla- või linnaasutus on kohustatud vastavate
infotehnoloogiliste võimaluste olemasolu korral esitama Maksu- ja
Tolliametile elektrooniliselt «e-maksuameti» kaudu järgmised
dokumendid ja andmed:
1) tulu- ja sotsiaalmaksu ning kohustusliku
kogumispensioni ja töötuskindlustuse maksete deklaratsioon ja selle
lisad;
2) käibedeklaratsioon;
3) «Maamaksuseaduse» (RT I
1993, 24, 428; 1996, 41, 797; 89, 1589; 1997, 82, 1398; 1999, 27,
381; 95, 840; 2000, 95, 612; 2001, 102, 666; 2002, 44, 284) § 5
lõigetes 3 ja 4 nimetatud andmed;
4) «Kohalike
maksude seaduse» (RT I 1994, 68, 1169; 1996, 49, 953; 1999, 16, 269;
101, 903; 2000, 33, 196; 81, 515; 2002, 44, 284) alusel kehtestatud
maksumäärused;
5) enammakstud maksusumma tagastamise
või tasaarvestamise taotlused;
6) «Raskeveokimaksu seaduse»
(RT I 2000, 81, 515) § 9 lõigetes 2 ja 3 ning § 13 lõikes 3
nimetatud andmed.
[RTL 2004, 12, 164 – jõust.
2.02.2004]
§ 25. Teatamiskohustus
Riigi-, valla- või linnaasutus on kohustatud teavitama Maksu- ja
Tolliametit «e-maksuameti» veebipõhiste rakenduste kasutamise
võimaluste tekkimisest, muutumisest või lõppemisest hiljemalt viie
kalendripäeva jooksul eelnimetatud sündmusest arvates, kui selles
määruses ei ole sätestatud teisiti.
[RTL 2004, 12, 164 – jõust.
2.02.2004]
4. PEATÜKK
RAKENDUSSÄTTED
§ 26. Rakendussätted
(1) Enne määruse jõustumist sõlmitud lepingud jäävad jõusse ja neile
laieneb selles määruses sätestatud kord.
(2) [Käesolevast tekstist välja jäätud]
§ 27. Määruse jõustumine
Määrus jõustub 1. jaanuaril 2003. a.
Õiend
Lugeda rahandusministri 19.12.2002. a määruse nr 149 "Maksuhaldurile elektroonilisel teel esitatavate dokumentide formaadi- ja allkirjanõuded ning muud elektroonilisele teabevahetusele esitatavad nõuded maksumenetluses ja riigi-, valla- ning linnaasutuste poolt elektroonilisel teel esitatavate deklaratsioonide ja muude dokumentide nimekiri" terviktekstides § 9 lõikes 5 esimesena sõnana õigeks 'Maksu- ja Tolliamet'.