Muudetud järgmiste määrustega
(kuupäev, number, avaldamine Riigi Teatajas, jõustumise aeg):
19.02.2004 nr 31 (
RTL 2004, 23, 345) 15.03.2004
29.04.2004 nr 119 (
RTL 2004, 57, 955) 14.05.2004
29.12.2004 nr 224 ( RTL 2005, 5,
38) 14.01.2005
8.12.2005 nr 150 (RTL 2005, 119, 1864 )
1.01.2006
Määrus kehtestatakse «
Vabariigi Valitsuse seaduse» § 42 lõike 1 alusel.
1. peatükk
ÜLDSÄTTED
§1. Sideameti
staatus
Sideamet (edaspidi amet) on
Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumi (edaspidi ministeerium )
valitsemisalas tegutsev valitsusasutus, millel on juhtimisfunktsioon ja mis
teostab riiklikku järelevalvet ja kohaldab riiklikku sundi seaduses ettenähtud
alustel ja ulatuses.
§2.
Esindamine
Oma ülesannete täitmisel esindab amet
riiki.
§3. Ameti nimi eri
keeltes
Ameti nimi on:
1) inglise keeles –
Estonian National Communications Board;
2) prantsuse keeles – Direction
Nationale Estonienne de la Communication;
3) saksa keeles – Estnisches Amt
für Kommunikation;
4) soome keeles – Viron Viestintävirasto;
5) vene
keeles – Эстонский департамент связи.
§4. Ameti tegevust reguleerivad
õigusaktid
Amet juhindub oma tegevuses Eesti
Vabariigi seadustest, rahvusvaheliste konventsioonide ja lepingute, millega
Eesti Vabariik on ühinenud, nõuetest, Vabariigi Valitsuse määrustest ja
korraldustest, majandus- ja kommunikatsiooniministri (edaspidi minister)
määrustest ja käskkirjadest ning käesolevast põhimäärusest, samuti teiste
ministrite asjassepuutuvatest määrustest.
§5.
Aruandekohustuslikkus
(1) Amet on aruandekohustuslik ministri
ees, kes suunab ja koordineerib tema tegevust ja teostab ameti üle
teenistuslikku järelevalvet õigusaktidega sätestatud korras.
(2) Amet koostab ja esitab
raamatupidamise ja statistilisi aruandeid õigusaktidega sätestatud korras.
§6. Ameti tegevuse koordineerimine ja
koostöö
(1) Ameti tegevust koordineerib ja
korraldab kantsler.
(2) Amet teeb koostööd ministeeriumi
sideosakonna ja ministeeriumi teiste osakondadega.
§7. Ameti
eelarve
(1) Ameti kulud kaetakse riigieelarvest.
Ameti eelarve kinnitab, muudab ja eelarve täitmist kontrollib minister.
(2) Ametil on arvelduskontod Riigikassa
kontsernikonto koosseisus. Ametil võib olla väljaspool Riigikassa
kontsernikontot erikonto rahandusministri loal ja sätestatud tingimustel.
§8. Ameti pitsat ja
sümboolika
Ametil on väikese riigivapi kujutise ja
oma nimega pitsat ning kehtestatud korras registreeritud sümboolika.
§9. Ameti dokumentide
vormistamine
(1) Ameti kirjaplangil, üldplangil ja
turvaplangil kasutatakse Riigikantselei poolt registreeritud embleemi.
(2) Ameti krijaplangil trükitud
dokumendid kannavad peadirektori, teenistuse juhataja – peadirektori asetäitja
või osakonnajuhataja allkirja.
(3) Ameti poolt väljastatavad load ning
koostatud ettekirjutused, otsused ja protokollid allkirjastatakse vastavalt
õigusaktidega antud volitustele.
(4) Ameti muud dokumendid vormistatakse
õigusaktides või asjaajamiskorraga ettenähtud korras.
[
RTL 2005, 5, 38 - jõust. 14.01.2005]
§10.
Asukoht
Ameti asukohaks on Tallinn. Ameti
postiaadress on Ädala 2, 10614 TALLINN. Väljaspool Ameti asukohta asuvate
struktuuriüksuste asukohad näidatakse nende põhimäärustes.
2. peatükk
AMETI
TEGEVUSVALDKOND, EESMÄRK JA PÕHIÜLESANDED
§11. Ameti
tegevusvaldkond
Ameti tegevusvaldkond on seadusega
sätestatud ülesannete ulatuses juhtimisfunktsiooni ja riikliku järelevalve
teostamine ning seadusega ettenähtud alustel ja ulatuses riikliku sunni
kohaldamine elektroonilise side, infoühiskonna teenuse, ringhäälingu
sagedushalduse ja postside valdkonnas ning digitaalallkirja sertifitseerimis- ja
ajatempliteenuse osutajate registreerimise alal.
[
RTL 2005, 5, 38 - jõust. 14.01.2005]
§12. Ameti tegevuse
eesmärk
Ameti tegevuse eesmärgiks on riigi
majanduspoliitika elluviimine määratud tegevusvaldkonnas ja ulatuses.
§13. Ameti
põhiülesanded
Ameti põhiülesanded on:
1) riikliku
järelevalve teostamine ameti tegevusvaldkonda reguleerivatest õigusaktidest
tulenevate nõuete täitmise üle ja vajadusel riikliku sunni rakendamine;
2)
osalemine oma tegevusvaldkonda puudutavate õigusaktide väljatöötamisel ning
ettepanekute tegemine nende muutmiseks ja täiendamiseks, sealhulgas eestikeelse
terminoloogia täiustamine;
3) osalemine oma tegevusvaldkonnaga seotud
poliitika, strateegiate ja arengukavade väljatöötamisel; oma tegevusvaldkonnaga
seotud projektide ettevalmistamine ja elluviimine, sh osalemine
rahvusvaheliste projektide ettevalmistamisel ja läbiviimisel.
§14. Ameti tegevus põhiülesannete
täitmiseks
Põhiülesannete täitmiseks amet:
1)
teeb koostööd teiste valitsusasutuste, kohalike omavalitsusüksuste,
sihtasutuste, mittetulundusühingute, ettevõtlus- ja tarbijaorganisatsioonidega
ning teiste riikide vastavate asutuste ja rahvusvaheliste organisatsioonidega
õigusaktidega ettenähtud korras;
2) esindab kooskõlastatult ministeeriumiga
riiki oma tegevusvaldkonna rahvusvahelistes organisatsioonides, sealhulgas
Euroopa Liidus ja Põhja-Atlandi Lepingu Organisatsioonis (NATO), ning vastavates
standardiorganisatsioonides;
3) korraldab oma tegevusvaldkonda puudutavatest
välislepingutest tulenevate Eesti Vabariigi kohustuste täitmise;
4) koostab
ameti eelarve eelnõu ning eelmise aasta eelarve täitmise aruande;
5) töötab
välja ja viib ellu ameti strateegia ja tööplaanid;
6) jälgib ja hindab oma
tegevusvaldkonnas kujunenud olukorda ning informeerib sellest ministeeriumi
sideosakonda;
7) informeerib avalikkust ja asjassepuutuvaid isikuid
arengutest, muudatustest ja saavutatud tulemustest oma tegevusvaldkonnas;
8)
lahendab oma tegevusvaldkonnas kaebusi ja vaidlusi; osaleb oma pädevuse piires
kohtumenetluses, sealhulgas tsiviilkohtumenetluses;
9) täidab õigusaktidest
tulenevaid kriisireguleerimisalaseid ülesandeid ja osaleb oma tegevusvaldkonna
kriisireguleerimisplaanide väljatöötamisel;
10) peab talle õigusaktidega
antud riiklikke registreid;
11) annab õigusaktidega sätestatud korras välja
tegevuslubasid, kvalifikatsioonitunnistusi ja muid dokumente oma pädevuse
piires;
12) nõustab teisi isikuid oma tegevusvaldkonnaga seotud
küsimustes;
13) täidab muid talle õigusaktidega pandud üle sandeid.
[
RTL 2004, 23, 345 - jõust. 15.03.2004]
3. peatükk
AMETI
STRUKTUUR
§ 15. Struktuuriüksused
(1) Ameti põhilisteks struktuuriüksusteks on
teenistused, kuhu kuuluvad põhitegevuse osakonnad. Ametis on ka tugiosakonnad,
mis ei kuulu ühegi teenistuse koosseisu.
(2) Valdkonnaspetsiifilise regulatsiooni
teenistuse koosseisu kuuluvad reguleeritavate turgude osakond, kuluarvestuse ja
tariifide osakond, postside ja universaalteenuse osakond ning juurdepääsu ja
sidumise osakond.
(3) Sagedushalduse teenistuse koosseisu
kuuluvad raadiosageduste korraldamise osakond, raadiosageduste järelevalve
osakond, aparatuuri osakond, sideteenuste osakond ning numeratsioonihalduse
osakond.
(4) Ameti struktuuri ja teenistujate koosseisu
kinnitab minister ameti peadirektori ettepanekul.
[RTL 2005, 119, 1864 - jõust. 1.01.2006]
§16. Struktuuriüksuse
struktuur
(1) Teenistuste, põhitegevuse osakondade
ja tugiosakondade struktuur ning ülesanded määratakse peadirektori poolt
kinnitatud põhimäärustega.
(2) Teenistujate kohustused, õigused ja
vastutus määratakse peadirektori poolt kinnitatud ametijuhenditega.
[
RTL 2004, 57, 955 - jõust. 14.05.2004]
§17. Struktuuriüksuse
juhtimine
Struktuuriüksust juhib teenistuse
juhataja – peadirektori asetäitja, osakonnajuhataja või peadirektori poolt
määratud ametnik, kes vastutab struktuuriüksusele pandud ülesannete täitmise
eest.
[
RTL 2004, 57, 955 - jõust. 14.05.2004]
§18. Ameti osakonnad ja nende
põhiülesanded
(1) Reguleeritavate turgude osakond,
mille põhiülesanneteks on:
1) elektroonilise side valdkonna üldise
turusituatsiooni jälgimine ja analüüsimine ning ettevõtjate majandustegevuse
analüüsimine;
2) elektroonilise sideteenuste turgude piiritlemine ning
piiritletud turgudel konkurentsiolukorra regulaarne analüüsimine;
3)
piiritletud elektroonilise sideteenuste turgudel märkimisväärse turujõuga
ettevõtjaks tunnistamise ning märkimisväärse turujõuga ettevõtjale kohustuste
kehtestamise protsessi läbiviimine ja vajadusel märkimisväärse turujõuga
ettevõtja kohustuste muutmine.
(2) Kuluarvestuse ja tariifide osakond,
mille põhiülesanneteks on:
1) elektroonilise side teenuste tasude ja kulude
analüüsimine, kontroll ning kaebuste lahendamine;
2) märkimisväärse turujõuga
ettevõtja püsiliiniteenuse, juurdepääsu ja sidumise tasude ning kuludega seotud,
samuti jaemüügituruga seotud, kohustuste kehtestamine ja nende kohustuste
täitmise kontroll;
3) olulise turujõuga ettevõtjale
telekommunikatsiooniseaduse järgsete tasude ja kuludega seotud kohustuste
rakendamine elektroonilise side seaduse järgsele tururegulatsioonile ülemineku
ajal;
4) universaalteenuse osutamise kohustuse täitmiseks vajalike
täiendavate investeeringute ja kulude eelarve õigsuse ning seadusega ettenähtud
põhimõtetele vastavuse kontrollimine;
5) universaalteenuse liitumis- ja
kuutasude põhjendatuse hindamine.
(3) Postside ja universaalteenuse
osakond, mille põhiülesanneteks on:
1) universaalteenuse kohustusega
ettevõtja määramiseks vajalike toimingute teostamine;
2) universaalteenuse
osutamise kohustuse täitmisega seotud ebamõistlikult koormavate kulude
hüvitamise taotluste analüüsimine;
3) universaalteenuse makse määra aluste
analüüs;
4) universaalteenuse nõuetekohase osutamise kontrollimine;
5)
postiteenuse osutamise tegevuse alustamise teate registreerimine, tegevusloa
väljastamine ja postiteenuse osutamise tüüptingimuste kooskõlastamine;
6)
universaalse postiteenuse tasude rakendamise põhjendatuse kontrollimine;
7)
postiteenuse osutamisel tekkinud vaidluste, sealhulgas universaalse postiteenuse
tingimuste ja tasude vaidluste, ning kaebuste lahendamine;
8) postiseaduses
sätestatud nõuete täitmise üle järelevalve teostamine.
(4) Sideteenuste osakond, mille
põhiülesanneteks on:
1) sideteenust osutada soovivate ettevõtjate tegevuse
alustamise teadete vastuvõtmine;
2) sideteenusele ja -võrkudele
kehtestatavate nõuete väljatöötamine ja nende rakendamine;
3) sideteenusele
ja -võrkudele kehtestatud nõuete täitmise üle järelevalve teostamine;
4)
sideteenuste lõppkasutaja õiguste kaitse;
5) liinirajatise kaitsevööndis
tegutsemise tingimuste t��itmise ja liinirajatise märgistamise nõuete üle
järelevalve teostamine;
6) infoühiskonna teenuse seaduse täitmise üle
järelevalve teostamine vastavalt Sideameti pädevusele.
(5) Juurdepääsu ja sidumise osakond,
mille põhiülesanneteks on:
1) märkimisväärse turujõuga ettevõtjale
juurdepääsu ja sidumisega seotud kohustuste kehtestamine ja nende kohustuste
täitmise kontroll;
2) sideettevõtjatele juurdepääsu ja sidumisega seotud
kohustuste kehtestamine ja nende kohustuste täitmise kontroll;
3) juurdepääsu
ja sidumisega seotud kaebuste ning vaidluste lahendamine;
4) juurdepääsu- ja
sidumislepingute, sealhulgas märkimisväärse turujõuga ettevõtja juurdepääsu ning
sidumise näidispakkumise, kontrollimine;
5) olulise turujõuga ettevõtjale
telekommunikatsiooniseaduse järgsete juurdepääsu ja sidumisega seotud kohustuste
rakendamine elektroonilise side seaduse järgsele tururegulatsioonile ülemineku
ajal.
(6) Numeratsioonihalduse osakond, mille
põhiülesanneteks on:
1) Eesti numeratsiooniplaani haldamine, mis seisneb
selle kavandamises, koostamises ja kasutamise planeerimises ning kasutamise
efektiivsuse analüüsimises ja korraldamises;
2) numeratsiooni haldamine, mis
seisneb numeratsiooni eraldamises ja broneerimises vastavuses Eesti
numeratsiooniplaaniga, numbrilubade andmises ning järelevalves numeratsiooni
kasutamise üle;
3) numeratsiooni kasutamise osas esitatud tehniliste kaebuste
ja vaidluste lahendamine;
4) numeratsioonialase tehnoloogia arengu,
regulatsiooni ning õigusaktide ja soovituste, sealhulgas rahvusvaheliste,
jälgimine ja analüüs, ülevaadete koostamine ning ettepanekute tegemine;
5)
numeratsioonialase teabevahetuse tagamine Euroopa Komisjonile ning vastava nõude
esitamise korral Eesti ja välisriikide järelevalveasutustele;
6) numbri
liikuvuse rakendamine ja numbri liikuvuse nõuete täitmise üle järelevalve
teostamine.
(7) Raadiosageduste korraldamise osakond,
mille põhiülesanneteks on:
1) Eesti raadiosageduste plaani koostamine ja
raadiosagedusalade kasutamise planeerimine, koordineerimine, notifitseerimine
ning haldamine;
2) raadiosagedusalade kasutamiseks sageduslubade
andmine;
3) raadioamatööri kvalifikatsioonitunnistuste ja
amatöörraadiojaamade töölubade väljastamine;
4) vee- ja õhusõiduki
raadiolubade väljastamine;
5) ringhäälingukanalite ja -sageduste määramine,
koordineerimine ning notifitseerimine.
(8) Raadiosageduste järelevalve osakond,
mille põhiülesanneteks on:
1) raadiosagedusala kasutamise üle järelevalve
teostamine;
2) raadiosagedusala häirepuhtuse tagamine;
3)
raadiohäireteadete vastuvõtt ja nende lahendamine;
4) ringhäälinguloa
tehniliste tingimuste üle järelevalve teostamine;
5) ööpäevaringse
raadiosageduste kasutamise riikliku järelevalve korraldamine ja teostamine.
(9) Aparatuuri osakond, mille
põhiülesanneteks on:
1) aparatuuri nõuete väljatöötamine ja rakendamise
korraldamine;
2) aparatuuri maaletoomisest teavituste vastuvõtmine;
3)
aparatuuri nõuetele vastavuse üle järelevalve teostamine ja ameti turujärelvalve
alase tegevuse korraldamine.
(10) Klienditeenindus, mille
põhiülesanneteks on:
1) teabe väljastamise korraldamine;
2) sisemise ja
välimise infovahetuse korraldamine ning arendamine;
3) teabepäevade, avalike
arutelude ja suhete ning meediasuhete korraldamine;
4) klientide
teenindamine;
5) teabetoa ja raamatukogu tegevuse korraldamine.
(11) Kantselei, mille põhiülesanneteks
on:
1) kirjavahetuse ja asjaajamise korraldamine;
2) teabe ja dokumentide
säilitamise korraldamine.
(12) Personaliosakond, mille
põhiülesanneteks on:
1) personalipoliitika ja koolitusstrateegia
väljatöötamine ning elluviimise tagamine;
2) personalialaste toimingute
teostamine;
3) koolitustegevuse korraldamine;
4) teenistujate nõustamine
personaliküsimustes.
(13) Finantsosakond, mille
põhiülesanneteks on:
1) ameti valdusesse antud riigivara üle arvestuse
pidamine;
2) ameti eelarve koostamine ja täitmise kontrollimine;
3) ameti
tulude laekumise jälgimine;
4) raamatupidamise alase tegevuse korraldamine ja
aruandluse, sealhulgas aastaaruande, koostamine.
(14) Infotehnoloogia osakond, mille
põhiülesanneteks on:
1) digitaalallkirja teenuste osutajate ning teenuste
osutamise lõpetamise registreerimine;
2) riiklike registrite ja andmekogude
pidamise korraldamine;
3) arvutivõrgu riist- ja tarkvara haldamine,
kasutamise korraldamine ning hooldamine;
4) ametnike juhendamine arvutivõrgu
riist- ja tarkvara kasutamisel;
5) infotehnoloogia arendamine ametis.
(15) Varahalduse osakond, mille
põhiülesanneteks on:
1) ameti valdusse antud riigivara ja vahendite
haldamine;
2) majanduslepingute sõlmimise ja täitmise korraldamine;
3)
riigivara ja vahendite hankimise, sealhulgas riigihangete läbiviimise,
korraldamine.
[
RTL 2005, 5, 38 - jõust. 14.01.2005]
4. peatükk
AMETI
JUHTIMINE
§19. Ameti
juhtimine
Ametit juhib peadirektor, kelle nimetab
ametisse ja vabastab ametist minister kantsleri ettepanekul. Peadirektori
äraolekul asendab teda teenistuse juhataja – peadirektori asetäitja või
peadirektori poolt määratud ametnik.
[
RTL 2004, 57, 955 - jõust. 14.05.2004]
§20. Peadirektori kohustused, õigused
ja vastutus
Ameti peadirektor:
1) juhib ameti tööd
teenistuse juhatajate – peadirektori asetäitjate ja osakonnajuhatajate kaudu,
otsustab ja korraldab ameti pädevusse kuuluvate ülesannete täitmise ning
vastutab ameti tegevuse tulemuste eest;
2) tagab ameti ülesannete
õiguspärase, täpse ja õigeaegse täitmise ja annab aru ministrile;
3) kinnitab
teenistuste ja teiste struktuuriüksuste põhimäärused, ameti asjaajamise korra,
sisekorraeeskirja ja muud töökorralduslikud dokumendid ning teenistujate
ametipalgad ja ametijuhendid vastavuses õigusaktidega;
4) nimetab ametisse ja
vabastab ametist ameti koosseisu kuuluvad ametnikud ja teised teenistujad;
sõlmib, muudab ja lõpetab töölepingud ameti abiteenistujatega;
5) rakendab
ametis otstarbeka sisekontrolli süsteemi;
6) nimetab ameti siseauditi eest
vastutava isiku;
7) teostab teenistuslikku järelevalvet ameti teenistujate
toimingute üle õigusaktidega ettenähtud korras, määrab ergutusi ja
distsiplinaarkaristusi ameti ametnikele ja abiteenistujatele;
8) esitab
ministrile ettepanekuid ameti kulude eelarve kohta, tagab eelarve täpse ja
otstarbeka täitmise ning riigivara sihipärase kasutamise;
9) esindab ametit
teistes riigiasutustes ja organisatsioonides;
10) teeb otsuseid sõltumatult
ja iseseisvalt kooskõlas õigusaktidega;
11) tagab ametnikele tööriietuse ja
isikukaitsevahendid kooskõlas õigusaktidega;
12) esitab ministrile
ettepanekuid ameti tegevusvaldkonna korraldamiseks;
13) kehtestab ameti
pitsati kasutamise korra ja tagab selle järgimise;
14) teeb õigusaktidega
ettenähtud juhtudel ettekirjutusi ja otsuseid;
15) moodustab töörühmi tegevusvaldkonna
üksikküsimuste lahendamiseks;
16) annab volitusi ameti esindamiseks;
17)
kehtestab ametnike atesteerimisnõuded;
18) omab esimese allkirja õigust ameti
panga- ja raamatupidamisdokumentidel, määrab teised allkirjaõiguslikud
ametnikud;
19) täidab muid ülesandeid, mis on talle pandud seaduse või muude
õigusaktidega.
[
RTL 2005, 5, 38 - jõust. 14.01.2005]
§21. Peadirektori
haldusaktid
(1) Ameti peadirektor annab seaduse,
Vabariigi Valitsuse määruse või korralduse ja ministri määruse või käskkirja
alusel käskkirju ning teeb ettekirjutusi ja otsuseid.
(2) Ameti peadirektor võib anda ameti
sisemises asjaajamises ka muid kirjalikke korraldusi.
(3) Ameti peadirektori käskkirjad,
ettekirjutused, otsused ja muud kirjalikud korraldused vormistatakse ning
registreeritakse vastavalt asjaajamise juhendile.
[
RTL 2005, 5, 38 - jõust. 14.01.2005]
§ 22. Teenistuse juhataja – peadirektori asetäitja
(1) Teenistuse juhataja – peadirektori asetäitja reguleeritavate turgude,
kuluarvestuse ja tariifide, postside ja universaalteenuse ning juurdepääsu ja
sidumise alal koordineerib, suunab, juhendab, kontrollib ja analüüsib
reguleeritavate turgude, kuluarvestuse ja tariifide, postside ja
universaalteenuse ning juurdepääsu ja sidumise osakonnale pandud ülesannete
täitmist, korraldab osakondade vahelist koostööd ning vastutab ülesannete
efektiivse täitmise eest.
(2) Teenistuse juhataja – peadirektori asetäitja raadiosageduste
korraldamise, raadiosageduste järelevalve, aparatuuri, sideteenuste ning
numeratsioonihalduse alal koordineerib, suunab, juhendab, kontrollib ning
analüüsib raadiosageduste korraldamise, raadiosageduste järelevalve, aparatuuri,
sideteenuste ning numeratsioonihalduse osakonnale pandud ülesannete täitmist,
korraldab osakondade vahelist koostööd ning vastutab ülesannete efektiivse
täitmise eest.
(3) Teenistuse juhatajad – peadirektori asetäitjad täidavad muid peadirektori
poolt antud teenistusülesandeid.
[RTL 2005, 119, 1864 - jõust. 1.01.2006]
5. peatükk
LÕPPSÄTE
§23. Ümberkorraldamine ja tegevuse
lõpetamine
Ameti ümberkorraldamine või tema tegevuse
lõpetamine toimub seaduse alusel.
6. peatükk
RAKENDUSSÄTE
§24. [Käesolevast tekstist välja
jäetud]