Määrus kehtestatakse «Tervishoiuteenuste
korraldamise seaduse» § 56 lõike 1 punkti 4 alusel ning kooskõlas
§ 663 lõigetega 1 ja 2.
§ 1. Üldsäte
Määrusega kehtestatakse nõuded tervishoiuteenuste kättesaadavusele ja
ravijärjekorra pidamisele.
§ 2. Mõisted
Määruses kasutatakse mõisteid järgmises tähenduses:
1)
tervishoiuteenuse kättesaadavus – vajamineva vältimatu abi, üldarstiabi,
kiirabi, eriarstiabi, sealhulgas hambaarstiabi ja õendusabi õigeaegne
ning kvaliteetne tagamine patsiendile, lähtuvalt tervishoiuteenuse
meditsiinilisest vajadusest, tervishoiuteenuse osutaja erialasest
pädevusest ja raviressursi olemasolust;
2) ravijärjekord –
tervishoiuteenuse saamist ootavate isikute järjekord, mida peetakse kas
tervishoiuteenuse osutaja poolt peetavas registratuuris või tervise
infosüsteemi digiregistratuuris;
3) digiregistratuur – keskkond,
mille kaudu saab patsient või tervishoiuteenuse osutaja esitada
digitaalselt päringuid tervishoiuteenuse osutamiseks vaba raviressurssi
kohta ja broneerida aegu tervishoiuteenuse osutaja vastuvõtule;
4)
raviressurss – tervishoiuteenuse osutamiseks vajalik tervishoiutöötaja
ajaline ja koguseline tööpanus.
§ 3. Tervishoiuteenuste kättesaadavuse üldnõuded
(1) Tervishoiuteenust võib osutada ravijärjekorra alusel juhul, kui
tervishoiuteenuse osutajal puudub võimalus tervishoiuteenust osutada
kohe ning tervishoiuteenuse osutamise edasilükkamine kindlaksmääratud
tähtajani ei põhjusta patsiendi tervise seisundi halvenemist, ei mõjuta
haiguse kulgu ega halvenda haiguse hilisemat prognoosi.
(2) Ravijärjekorda registreeritud patsient peab vajaliku
tervishoiuteenuse saama minimaalse aja jooksul, lähtudes
tervishoiuteenuse meditsiinilisest vajadusest ja järgmistest
põhimõtetest:
1) sarnase meditsiinilise vajadusega
patsientidele osutatakse tervishoiuteenust samasugustel tingimustel;
2)
patsiendile tervishoiuteenuse saamiseks kindlaksmääratud tähtaeg sõltub
tervishoiuteenuse meditsiinilisest vajadusest.
(3) Tervishoiuteenuse osutaja tegevuskohas peab patsiendile olema välja
pandud nähtavale kohale järgmine teave:
1) vastuvõtuaegade
info erialade kaupa;
2) väljaspool vastuvõtuaega vältimatu abi
vajadusel lähima vältimatut abi ööpäevaringselt osutava
tervishoiuteenuse osutaja kontaktandmed;
3) tervishoiuteenuse
kättesaadavusega rahulolematuse ja ettepanekute puhul peavad kaebuse ja
ettepanekute esitamise kohtadena olema märgitud tervishoiuteenuse
osutaja, Eesti Haigekassa piirkondliku osakonna ning maavanema ja
Tervishoiuameti kontaktandmed;
4) «Ravikindlustuse seaduse» § 38
lõike 3 alusel Eesti Haigekassa nõukogu poolt kinnitatud
ravijärjekordade maksimumpikkused.
§ 4. Vältimatu abi ja kiirabi kättesaadavuse nõuded
(1) Vältimatut abi osutab haiglaväliselt kiirabi ning kohalikus haiglas,
üldhaiglas, keskhaiglas ja piirkondlikus haiglas erakorralise meditsiini
osakond.
(2) Kiirabibrigaadi pidaja peab tagama teenuse kättesaadavuse
ööpäevaringselt ja lähtuma teenuse osutamisel «Tervishoiuteenuste
korraldamise seaduse» § 17 lõike 2 alusel kehtestatud kiirabi, haiglate
ning pääste- ja politseiasutuste kiirabialase koostöö korrast ja
väljakutse prioriteetidest.
(3) Kiirabi piirkondliku kättesaadavuse, sealhulgas teeninduspiirkondade
arvu ja paiknemise ning kiirabibrigaadide jaotumise teeninduspiirkondade
lõikes kinnitab Tervishoiuamet «Tervishoiuteenuste korraldamise seaduse»
§ 17 lõike 4 punkti 2 alusel, lähtudes järgmistest põhimõtetest:
1)
teeninduspiirkonnas, mille rahvastikuregistri andmete kohane elanike
keskmine asustustihedus on alla 20 elaniku km2 kohta,
peab olema vähemalt üks kiirabibrigaad 15 000 kuni 20 000 elaniku kohta;
2)
teeninduspiirkonnas, mille rahvastikuregistri andmete kohane keskmine
asustustihedus on üle 20 elaniku km2 kohta, peab
olema vähemalt üks kiirabibrigaad 30 000 kuni 35 000 elaniku kohta;
3)
Hiiu maakonnas on 1 ja Saare maakonnas 3 kiirabibrigaadi.
§ 5. Ravijärjekorra pidamise nõuded
(1) Tervishoiuteenuse osutaja peab ravijärjekorda paberkandjal või
tervishoiuteenuse osutaja infosüsteemis või digiregistratuuris.
(2) Ravijärjekorda registreerib patsient, arst, õde või
tervishoiuteenuse osutaja poolt selleks volitatud töötaja:
1)
tervishoiuteenuse osutaja tegevuskohas;
2) telefoni või e-posti või
Interneti vahendusel tervishoiuteenuse osutaja registratuuris;
3)
tervise infosüsteemi vahendusel digiregistratuuris.
(3) Patsiendi ravijärjekorda registreerimine peab olema tagatud
tervishoiuteenuse osutaja tegevuskohas ning telefoni või e-posti või
Interneti vahendusel tervishoiuteenuse osutaja registratuuris kõigil
tööpäevadel ajavahemikus kella 9.00–17.00. Tervishoiuteenuse osutaja on
kohustatud esimesel pöördumisel registreerima nimetatud ajavahemikus
saabunud ravijärjekorra taotlused olenemata ravijärjekorra pikkusest ja
muudest asjaoludest.
(4) Kui tervishoiuteenuse osutaja registreerib patsiendi ravijärjekorda,
kantakse ravijärjekorda järgmised andmed:
1) patsiendi ees-
ja perekonnanimi, isikukood või selle puudumisel sünniaeg;
2)
planeeritav vastuvõtu või hospitaliseerimise aeg;
3)
planeeritava tervishoiuteenuse osutamise näidustus (diagnoos ja
operatsiooni, uuringu või protseduuri nimetus);
4) patsiendi
kontaktandmed;
5) suunava arsti kontaktandmed (suunamise olemasolul);
6)
patsiendi ravijärjekorda registreerimise kuupäev;
7)
ravijärjekorras muudatuste tegemise (ravijärjekorras ette- või tahapoole
viimise või ravijärjekorrast väljaarvamise) kuupäev ja põhjus;
8)
ravijärjekorda panemise põhjuse kood1, kui ooteaeg
ületab Eesti Haigekassa nõukogu poolt kinnitatud ravijärjekorra
maksimumpikkust;
9) märge, et patsienti on teavitatud ravijärjekorras
muudatuste tegemisest.
(5) Kui patsient registreeritakse ravijärjekorda tervishoiuteenuse
osutaja tegevuskohas peab tervishoiuteenuse osutaja andma patsiendile
kirjaliku teatise, mis sisaldab tervishoiuteenuse osutamise aega ja
tervishoiuteenust osutava struktuuriüksuse või tervishoiutöötaja nime ja
telefoni numbrit.
(6) Kui patsient registreeritakse ravijärjekorda tervishoiuteenuse
osutaja registratuuri telefoni või e-posti või Interneti teel, peab
tervishoiuteenuse osutaja teatama patsiendile telefoni või Interneti
teel tervishoiuteenuse osutamise aja ja tervishoiuteenust osutava
struktuuriüksuse tervishoiutöötaja nime ja telefoni numbri.
(7) Ravijärjekorda registreerimine digiregistratuuri kaudu peab olema
patsiendile ja tervishoiuteenuse osutajale tagatud ööpäevaringselt
(24 h) ning tervishoiuteenuse osutaja peab aktsepteerima
digiregistratuuris peetavat ravijärjekorda.
(8) Tervishoiuteenuse osutaja peab ravijärjekorra pidamiseks esitama
tervise infosüsteemi digiregistratuuri andmed raviressursi kohta
digitaalselt2.
(9) Tervishoiuteenuse osutaja peab teabe kõikide digiregistratuuri
broneeringute kohta saatma tervise infosüsteemi koheselt.
(10) Tervishoiuteenuse osutaja poolt ravijärjekorras muudatuse tegemisel
on tervishoiuteenuse osutaja kohustatud patsiendile muudatustest teatama
hiljemalt ühe tööpäeva jooksul arvates muudatuste tegemisest.
(11) Kui ravijärjekord on pikem kui kuus kuud, siis on tervishoiuteenuse
osutaja kohustatud patsienti teavitama teenuse osutamise ajast ja kohast
üks kuu enne tervishoiuteenuse osutamist.
§ 6. Aruandlus
(1) Tervishoiuteenuse osutaja on kohustatud esitama ravijärjekorra
pidamist puudutavad andmed Tervishoiuametile ja Eesti Haigekassale kolme
tööpäeva jooksul alates vastava nõude saamisest.
(2) Tervishoiuteenuse osutaja on kohustatud Eesti Haigekassale esitama
ravijärjekorra aruande vastavalt ravi rahastamise lepingus sätestatud
tingimustele ja tähtaegadele.
§ 7. Määruse kehtetuks tunnistamine
Sotsiaalministri 22. juuni 2004. a määrus nr 84 «Tervishoiuteenuste
kättesaadavuse nõuded» (RTL 2004, 90, 1413; 2007, 20, 346) tunnistatakse
kehtetuks alates 1. septembrist 2008. a.
§ 8. Määruse jõustumine ja rakendamine
(1) Määrus jõustub 1. septembril 2008. a.
(2) Määruse § 5 lõike 2 punktis 3 ja lõigetes 7, 8 ja 9 sätestatud
nõudeid rakendatakse:
1) ravijärjekorra pidamisele ambulatoorse
tervishoiuteenuse osutamiseks alates 1. jaanuarist 2009. a ning
2)
ravijärjekorra pidamisele statsionaarse tervishoiuteenuse osutamiseks
alates 1. jaanuarist 2010. a.
1
Ravijärjekorda panemise põhjused kodeeritakse järgmiselt:
1)
kood 62 – rahalise ressursi piiratus;
2)
kood 63 – teenuse osutaja võimsuse puudumine;
3)
kood 64 – patsiendipoolne põhjus;
4)
kood 65 – teenuse osutamisega seotud põhjus;
5)
kood 66 – muu põhjus.
2
Tervise infosüsteemi digiregistratuuri andmekoosseisud on avaldatud
riigi infosüsteemi haldussüsteemi veebilehe aadressil
https://riha.eesti.ee/riha.