Määrus kehtestatakse «Põhikooli-
ja gümnaasiumiseaduse» § 423 lõike 2, «Kutseõppeasutuse
seaduse» § 273 lõike 2 ning «Koolieelse
lasteasutuse seaduse» § 243 lõike 2 alusel.
§ 1. Reguleerimisala
Määrusega kehtestatakse koolieelse lasteasutuse, põhikooli ja
gümnaasiumi ning kutseõppeasutuse (edaspidi koos õppeasutus)
nõustamise tingimused ja kord sisehindamise küsimustes.
§ 2. Nõustamise eesmärk
(1) Sisehindamise küsimustes õppeasutuse nõustamise (edaspidi nõustamine)
eesmärk on:
1) analüüsida õppeasutuse sisehindamist;
2)
anda sisehindamisest tagasisidet õppeasutuse direktorile (juhatajale);
3)
nõustada õppeasutuse direktorit (juhatajat) sisehindamise valdkonnas.
§ 3. Nõustamise läbiviimine
(1) Õppeasutuse nõustamise võib algatada õppeasutus või Haridus- ja
Teadusministeerium. Nõustamise võib läbi viia enne sisehindamise aruande
(edaspidi aruanne) koostamist, aruande koostamise ajal või
õppeasutuse koostatud aruande põhjal.
(2) Õppeasutuse nõuniku (edaspidi nõunik)
koolituse läbinud ning Haridus- ja Teadusministeeriumi poolt tunnustatud
nõunike nimekirja kinnitab haridus- ja teadusminister käskkirjaga ning
Haridus- ja Teadusministeerium avaldab selle oma kodulehel.
(3) Õppeasutus esitab aruande Haridus- ja Teadusministeeriumile
elektrooniliselt 1. jaanuariks vähemalt üks kord kolme õppeaasta
jooksul, kui nõunik ei ole määranud pikemat tähtaega.
(4) Nõustatud õppeasutus esitab Haridus- ja Teadusministeeriumile
aruande koos nõuniku koostatud kirjaliku tagasisidega (edaspidi tagasisidearuanne).
(5) Haridus- ja teadusministril on õigus algatada õppeasutuse nõustamine
haridus- ja teadusministri määratud nõuniku poolt, kui õppeasutus ei ole
koos aruandega esitanud nõuniku koostatud tagasisidearuannet.
(6) Aruande koostamisel lähtub õppeasutus tegevusnäitajatest, mis on
kättesaadavad Eesti Hariduse Infosüsteemi kaudu, ja järgmistest
hindamiskriteeriumidest:
1) eestvedamine ja juhtimine, sealhulgas
strateegiline juhtimine;
2) personalijuhtimine, sealhulgas
personalivajaduse hindamine, personali värbamine, kaasamine, toetamine,
arendamine, hindamine ja motiveerimine ning personaliga seotud
tulemused, sealhulgas personali saavutused, täienduskoolitus, rahulolu,
personaliga seotud statistika;
3) koostöö huvigruppidega, sealhulgas
koostöö kavandamine, huvigruppide kaasamine, huvigruppidega koostöö
hindamine ning huvigruppidega seotud tulemused, sealhulgas hoolekogu
(nõukogu), lastevanemate ja teiste huvigruppide aktiivsus,
avalikkussuhted, kaasatus otsustamisse, tagasiside ja rahulolu;
4)
ressursside juhtimine, sealhulgas eelarveliste ressursside juhtimine,
materiaal-tehnilise baasi arendamine, inforessursside juhtimine,
säästlik majandamine ja keskkonnahoid;
5) õppe- ja
kasvatusprotsess, sealhulgas õpilase (lapse) areng, õppekava,
õppekorraldus ja -meetodid, väärtused ja eetika; õpilastega (lastega)
seotud tulemused, sealhulgas hariduslike erivajadustega õpilastega
(lastega) arvestamine, huvitegevus, tervisedendus, õpilastega (lastega)
seotud statistika, õpilaste (laste) rahulolu ning põhikooli, gümnaasiumi
ja kutseõppeasutuse puhul ka õpijõudlus.
(7) Aruande maksimumpikkuseks on 20 lehekülge A4 formaadis.
(8) Aruanne kooskõlastatakse õppeasutuse hoolekoguga (nõukoguga) ja
õppeasutuse pidajaga. Aruannet tutvustatakse eelnevalt õppeasutuse
õppenõukogus (pedagoogilises nõukogus) ning kinnitatakse õppeasutuse
direktori (juhataja) poolt.
(9) Nõunik viib vajadusel läbi õppeasutuse külastuse, millest teavitab
õppeasutust hiljemalt ühe kuu jooksul aruande esitamisest.
(10) Nõunikul on õigus:
1) vestelda õppeasutuse hoolekogu
(nõukogu) liikmetega, õppeasutuse töötajatega, lastevanematega,
õpilastega (lastega), õppeasutuse asukohajärgse omavalitsuse ning
õppeasutuse pidaja esindajatega;
2) osaleda õppeasutuse
õppenõukogu (pedagoogilise nõukogu), hoolekogu (nõukogu) ja
lastevanemate koosolekutel;
3) tutvuda õppeasutuse
dokumentatsiooniga, sealhulgas statistilise ja finantsaruandlusega, ning
õppeasutuse õpi- ja kasvukeskkonnaga;
4) teha direktorile
(juhatajale) ja õppeasutuse pidajale ettepanekuid õppeasutuse tegevuse
parendamiseks;
5) pikendada aruande Haridus- ja Teadusministeeriumile
esitamise tähtaega.
§ 4. Nõustamise tulemuste esitamine
(1) Nõustamise tulemused vormistatakse tagasisidearuandena, mille põhjal
on õppeasutusel võimalik täiustada oma tegevust.
(2) Tagasisidearuandes tuuakse välja järeldused õppeasutuse
sisehindamise adekvaatsuse ning tulemuslikkuse kohta. Näidatakse ära,
kas õppeasutuse poolt kavandatavad meetmed õppe- ja kasvatustegevuse
ning juhtimise tulemuslikkuse parendamiseks on piisavad õpilaste (laste)
ning õppeasutuse arenguks ja vajalike juhtimisotsuste vastuvõtmiseks
ning tehakse ettepanekud tegevuse parendamiseks.
(3) Nõunik edastab õppeasutusele tagasisidearuande hiljemalt kaks kuud
peale õppeasutuse aruande esitamist nõunikule.
(4) Õppeasutuse direktor (juhataja) tutvustab tagasisidearuannet
õppeasutuse õppenõukogus (pedagoogilises nõukogus) ja hoolekogus
(nõukogus).
§ 5. Üleminekusätted
(1) Õppeasutused, kes ei ole varasemalt Riiklikule Eksami- ja
Kvalifikatsioonikeskusele või Haridus- ja Teadusministeeriumile aruannet
esitanud, esitavad selle Haridus- ja Teadusministeeriumile hiljemalt
2011. aasta 1. jaanuariks.
(2) Kui õppeasutus on enne käesoleva määruse jõustumist esitanud
Riiklikule Eksami- ja Kvalifikatsioonikeskusele aruande ja taotluse
nõustamiseks ning nõunik on juba alustanud nõustamist, viiakse selle
õppeasutuse nõustamine lõpule enne käesoleva määruse jõustumist kehtinud
haridus- ja teadusministri 4. augusti 2006. a määrusega nr 23 «Kooli ja
koolieelse lasteasutuse nõustamise tingimused ja kord sisehindamise
küsimustes» kehtestatud korras hiljemalt 2009. aasta 30. septembriks.
(3) Õppeasutused, keda on enne käesoleva määruse jõustumist nõustatud,
esitavad aruande Haridus- ja Teadusministeeriumile kolme aasta
möödumisel viimasest nõustamisest või enne käesoleva määruse jõustumist
toimunud nõustamisel nõuniku poolt määratud tähtajal.
§ 6. Määruse kehtetuks tunnistamine
Haridus- ja teadusministri 4. augusti 2006. a määrus nr 23 «Kooli ja
koolieelse lasteasutuse nõustamise tingimused ja kord sisehindamise
küsimustes» (RTL 2006, 63, 1137) tunnistatakse kehtetuks.
§ 7. Määruse jõustumine
Määrus jõustub 2009. aasta 1. septembril.