Muudetud järgmise määrusega (kuupäev, number, avaldamine Riigi Teatajas,
jõustumise aeg):
11.11.2009 nr 107 (RTL 2009, 85,
1238) 20.11.2009
Määrus kehtestatakse «Kalandusturu
korraldamise seaduse» § 194 lõike 1 alusel ning
kooskõlas nõukogu määruse (EÜ) nr 1198/2006 Euroopa Kalandusfondi kohta
(ELT L 223, 15.08.2006, lk 1–44) artikli 17 lõike 6 alusel
heaks kiidetud «Euroopa Kalandusfondi 2007–2013 rakenduskavaga» (edaspidi
rakenduskava).
1. peatükk
ÜLDSÄTTED
§ 1. Määruse reguleerimisala
Määruses sätestatakse rakenduskava meetme 3.1 «Ühistegevused» tegevuse «Muud
ühistegevused» (edaspidi muu ühistegevus) raames toetatavad tegevused,
abikõlblikud ja mitteabikõlblikud kulud, nõuded muu ühistegevuse toetuse
(edaspidi toetus) taotleja ja taotluse kohta, toetuse maksimaalne määr,
taotluse menetlemise tingimused ja kord, taotluse hindamise kriteeriumid ja
kord, taotluse rahuldamise või rahuldamata jätmise tingimused ja kord, toetuse
väljamaksete tegemise tingimused ja kord ning toetuse saaja kohustused.
§ 2. Toetatavad tegevused
(1) Muu ühistegevuse raames toetatakse tegevusi, mis aitavad:
1)
kalavarusid säästvalt majandada ja säilitada;
2) edendada keskkonnasõbralikke
selektiivseid püügimeetodeid või -vahendeid ja vähendada kaaspüüki (v.a
uurimuslik kalapüük);
3) parandada töötingimusi ja -ohutust;
4) suurendada
kala- ja vesiviljelustoodete turu selgust ja jälgitavust;
5) parandada toidu
kvaliteeti ja ohutust;
6) korraldada elukestvat õpet, mis hõlmab
erialaoskuste parandamist ning uute koolitusmeetodite ja -vahendite
arendamist;
7) edendada teadlaste ja kalandussektoris tegutsevate isikute
partnerlust;
8) korraldada erinevate kalandussektori sidusrühmade koostööd
ning vahetada kogemusi ja parimaid tavasid.
(2) Toetatava tegevuse elluviimist ei või alustada varem ja kuludokumendid ei
või olla väljastatud varem kui Põllumajanduse Registrite ja Informatsiooni
Ametile (edaspidi Amet) taotluse esitamise päeval.
(3) Toetatav tegevus peab olema ellu viidud toetuse kasutamise kavas
sätestatud aja jooksul, kuid mitte hiljem kui 30. juuniks 2015. a.
§ 3. Toetuse kasutamise kava ja toetuse määr
(1) Toetust antakse üksnes toetuse kasutamise kavas toodud projekti
elluviimiseks. Toetuse kasutamise kava, mis sisaldab projekti nimetust, toetuse
maksimaalset suurust ning projekti sisu ja elluviimise tingimusi, kehtestab
põllumajandusminister, arvestades toetuse andmiseks ette nähtud eelarve mahtu
ning «Kalandusturu korraldamise seaduse» § 66 alusel moodustatud
kalandusnõukogu arvamust.
(2) Toetuse kasutamise kava avalikustatakse Ameti veebilehel kümne tööpäeva
jooksul arvates kava kehtestamisest.
(3) Toetust antakse abikõlblike kulude maksumuse hüvitamiseks kuni 100%
abikõlblike kulude maksumusest.
2. peatükk
KULUDE ABIKÕLBLIKKUS
§ 4. Kulude abikõlblikkus
(1) Abikõlblik on kulu, mis on vajalik projekti elluviimiseks ning on
kooskõlas nõukogu määruse (EÜ) nr 1198/2006 artiklis 55 sätestatud
nõuetega.
(2) Tegevuse kulud peavad olema mõistlikud ja vastavuses heade
finantsjuhtimise põhimõtetega, eelkõige ökonoomsuse ja tasuvuse põhimõttega.
§ 5. Mitteabikõlblikud kulud
Mitteabikõlblikud kulud on:
1) tolli-, sisseveo- ja muu maks, mida
hüvitatakse, tasaarveldatakse või kustutatakse muul moel ning mis ei moodusta
osa Eesti maksusüsteemist;
2) tellitud töö või teenuse kulu, kui taotleja või
taotleja juhatuse liige omab osalust töö teinud või teenuse osutanud
juriidilises isikus või kuulub töö teinud või teenuse osutanud juriidilise isiku
juhatusse või nõukokku;
3) sularahas tehtud kulutus, teenustasu pangatoimingu
eest, intress, tagatismakse ja finantsteenusega seotud muu kulu;
4)
juriidiliseks konsultatsiooniks ja raamatupidamisteenuse eest tasumiseks tehtud
kulutus;
5) projekti üldkulud, mis ületavad 20% projekti kogumaksumusest.
Projekti üldkuludena käsitatakse bürootarvete kulu, sideteenuste kulu,
infotehnoloogia seadmete ning kontoritehnika hooldus- ja remondikulu,
kommunaalkulu, ruumide ja maa rentimise kulu, valveteenuse kulu, maamaksu kulu
ning teadusasutuse ja ülikooli üldkululõivu;
6) erisoodustusmaks;
7)
tulumaksuga maksustatav reisikindlustuse, sõidu- ja majutuskulu;
8)
amortisatsioonikulu;
9) viivis, trahv ja muu rahaline karistus, kohtukulu,
riigilõiv;
10) maa ja olemasoleva ehitise ostmise või liisimise kulu;
11)
kulu, mis on sisuliselt ja majanduslikult ebaotstarbekas ning mis ei ole vajalik
tegevuse eesmärgi saavutamiseks;
12) töölepingu ning töövõtu-, käsundus- või
muu teenuse osutamiseks sõlmitud võlaõigusliku lepingu alusel makstud tasu,
mille suurus ületab Eesti keskmise tasu suuruse sarnase töö eest;
13) nõukogu
määruse (EÜ) nr 1198/2006 artikli 55 lõikes 5 sätestatud kulu.
3. peatükk
NÕUDED TOETUSE TAOTLEJA KOHTA
§ 6. Toetuse taotleja
(1) Paragrahvi 2 lõike 1 punktides 1–8 nimetatud tegevuste elluviimiseks võib
toetust taotleda avalik-õiguslikust juriidilisest isikust teadus- ja
arendusasutus «Teadus- ja arendustegevuse korralduse seaduse» § 3
tähenduses ning riigiasutus.
(2) Paragrahvi 2 lõike 1 punktis 6 nimetatud tegevuste elluviimiseks võib
lisaks punktis 1 nimetatud asutusele taotleda toetust ka koolitusluba omav
täiskasvanute koolitusasutus «Täiskasvanute koolituse seaduse» § 2
tähenduses.
§ 7. Taotleja usaldusväärsus
Taotleja peab olema usaldusväärne, mida muu hulgas kinnitab taotleja vastavus
järgmistele nõuetele:
1) taotlejal ei ole riikliku maksu maksuvõlgnevust või
tema riikliku maksu maksuvõla tasumine on ajatatud, maksuvõla tasumise ajatamise
korral on maksud tasutud ajakava kohaselt;
2) taotleja või tema üle
valitsevat mõju omava isiku suhtes ei ole algatatud likvideerimis- ega
pankrotimenetlust;
3) taotleja on varem riigieelarvelistest, Euroopa Liidu
või välisabi vahenditest saadud ja tagasimaksmisele kuulunud summa tagasi
maksnud või toetuse tagasimaksmise ajatamise korral tasunud tagasimaksed
ettenähtud tähtpäevaks ja summas;
4) taotleja ei saa sama kulu hüvitamiseks
raha riigieelarvelistest, Euroopa Liidu või välisabi vahenditest.
§ 8. Hinnapakkumuste küsimise kohustus
(1) Kui taotleja soovib võlaõigusliku lepingu alusel tellida kolmanda isiku
käest projekti elluviimiseks vajaliku töö või teenuse, mille käibemaksuta
maksumus ületab 156 466 krooni, või soetada projekti elluviimiseks
vajalikku vara, mille käibemaksuta maksumus ületab nimetatud summa, teeb
taotleja hinnapakkumuse esitamise ettepaneku vähemalt kolmele asjakohast teenust
osutavale või vara müüvale isikule. Kui käibemaksuta maksumus ei ületa
156 466 krooni, teeb taotleja hinnapakkumuse esitamise ettepaneku ühele
asjakohast teenust osutavale või vara müüvale isikule.
(2) Taotleja võib teha vähem kui kolm hinnapakkumuse esitamise ettepanekut,
kui asjakohast teenust osutab või vara müüb vähem kui kolm isikut.
(3) Taotleja valitud hinnapakkumus ei tohi olla põhjendamatult kõrge
võrreldes sarnase töö või teenuse või vara keskmise maksumusega. Kui taotleja ei
ole valinud odavaimat hinnapakkumust, peab ta tehtud valikut põhjendama.
§ 9. Projektis osaleva isikuga seonduvad taotleja kohustused
Taotleja sõlmib projektis osaleva isikuga kirjaliku kokkuleppe, mille
kohaselt eristab projektis osalev isik selgelt oma raamatupidamises toetuse
kasutamisega seotud kulud ning neid kajastavad kulu- ja maksedokumendid muudest
kulu- ja maksedokumentidest.
4. peatükk
TOETUSE TAOTLEMINE JA NÕUDED TAOTLUSE KOHTA
§ 10. Taotluse esitamine
(1) Toetuse taotlemiseks esitab taotleja Ametile taotluse selleks ettenähtud
tähtajal. Amet teatab taotluse esitamise tähtaja ametlikus väljaandes Ametlikud
Teadaanded arvestusega, et teate avaldamise ja taotluse esitamise tähtaja alguse
vahele jääks vähemalt 30 päeva.
(2) Ühe taotluse alusel võib taotleda toetust üksnes ühe toetuse kasutamise
kavas toodud projekti elluviimiseks.
§ 11. Toetuse taotlemiseks esitatavad dokumendid
(1) Toetuse taotlemiseks esitab taotleja Ametile järgmised dokumendid
(edaspidi taotlus):
1) lisas 1 toodud vormi kohane avaldus;
2)
seadusjärgse esindusõiguseta isiku puhul tema volitusi tõendav volikiri;
3)
paragrahvis 8 nimetatud hinnapakkumuste koopiad;
4) tehtud valiku põhjendus,
kui taotleja ei ole valinud odavaimat hinnapakkumust;
5) vajaduse korral §-s
9 nimetatud dokument;
6) riikliku maksu maksuvõla olemasolu korral mitte
varasema kui taotluse esitamise kuule eelnenud kuu esimese päeva seisuga
väljastatud Maksu- ja Tolliameti tõend maksuvõla ajatamise ja maksude ajakava
kohaselt tasumise kohta.
(2) Kui taotleja andmed ei ole kantud põllumajandustoetuste ja
põllumassiivide registrisse, esitab taotleja toetuse esmakordsel taotlemisel
koos lõikes 1 nimetatud dokumentidega avalduse oma andmete kandmiseks
registrisse.
(3) Kui taotleja taotleb projekti või projekti üksiku tegevuse elluviimiseks
toetust samal ajal mitme meetme raames või muudest riigieelarvelistest, Euroopa
Liidu või välisabi vahenditest, esitab ta koos taotlusega sellekohase teabe.
§ 12. Muudatustest teavitamine
Taotleja teavitab Ametit viivitamata kirjalikult §-s 11 nimetatud
dokumentides esitatud andmete muutumisest või muust ilmnenud asjaolust, mis võib
mõjutada taotluse kohta otsuse tegemist.
5. peatükk
TAOTLUSE MENETLEMINE
§ 13. Taotluse kontrollimine ja nõuetekohaseks tunnistamine
(1) Amet kontrollib taotleja ja taotluse nõuetekohasust «Kalandusturu
korraldamise seaduse» § 69 lõigetes 2 ja 3 sätestatud korras.
(2) Amet tunnistab taotluse nõuetekohaseks, kui taotleja ja taotlus vastavad
kõikidele ettenähtud nõuetele. Kui taotleja või taotlus ei vasta vähemalt ühele
ettenähtud nõudele, teeb Amet «Kalandusturu korraldamise seaduse»
§ 195 lõike 4 või § 196 lõike 3 alusel
taotluse rahuldamata jätmise otsuse.
§ 14. Taotluste hindamine ja taotluste paremusjärjestuse moodustamine
(1) Kui toetuse kasutamise kavas toodud ühe projekti kohta on nõuetekohaseks
tunnistatud vähemalt kaks taotlust, hindab Amet nõuetekohaseks tunnistatud
taotlusi.
(2) Taotluste hindamise korral loetakse paremaks selline taotlus, mis näeb
ette projekti elluviimise väiksema toetuse summa abil. Kui vähemalt kaks
taotlust näevad ette projekti elluviimise sama suure toetuse summa abil,
loetakse paremaks varem esitatud taotlus.
(3) Taotluste hindamise tulemuste alusel moodustab Amet taotluste
paremusjärjestuse.
§ 15. Taotluse rahuldamine või rahuldamata jätmine
(1) Toetuse kasutamise kavas toodud projekti kohta teeb Amet ühe taotluse
rahuldamise otsuse. Kui toetuse kasutamise kavas toodud ühe projekti kohta on
esitatud vähemalt kaks taotlust, teeb Amet selle taotluse rahuldamise otsuse,
mis tuli taotluste hindamise tulemuste alusel moodustatud paremusjärjestuses
esimesele kohale.
(2) Taotluste paremusjärjestuses teisele ja järgnevatele kohtadele tulnud
taotluste kohta teeb Amet «Kalandusturu korraldamise seaduse»
§ 197 lõike 7 alusel taotluse rahuldamata jätmise otsuse.
(3) Amet võib teha taotluse osalise rahuldamise otsuse, kui toetust
taotletakse mitteabikõlbliku kulu hüvitamiseks. Taotluse osalise rahuldamise
otsuse tegemise korral võib muuta taotletud summat või projekti tegevusi
tingimusel, et toetuse summa ei suurene ning saavutatakse projekti eesmärgid.
(4) Amet teeb taotluse osalise rahuldamise otsuse taotleja nõusolekul. Kui
taotleja ei ole nõus taotluse osalise rahuldamise otsuse tegemisega, teeb Amet
taotluse rahuldamata jätmise otsuse.
(5) Amet teeb taotluse rahuldamise või rahuldamata jätmise otsuse 35 tööpäeva
jooksul arvates taotluse esitamise tähtaja lõppemisest.
(6) Amet teeb taotluse rahuldamise, osalise rahuldamise või rahuldamata
jätmise otsuse toetuse saajale teatavaks kümne tööpäeva jooksul arvates otsuse
tegemisest.
6. peatükk
TOETUSE VÄLJAMAKSE TEGEMINE JA TOETUSE SAAJA
KOHUSTUSED
§ 16. Toetuse väljamakse tegemise tingimused
(1) Toetus makstakse välja üksnes abikõlblike kulude hüvitamiseks.
(2) Toetus makstakse välja üksnes siis, kui toetuse saaja on tegevuse
elluviimisel järginud kõiki «Kalandusturu korraldamise seaduses», selles
määruses ja toetuse kasutamise kavas sätestatud asjakohaseid nõudeid.
(3) Töö ja teenus, mille kulude hüvitamiseks taotletakse toetuse väljamakse
tegemist, peavad olema lõpetatud ja toetuse saaja peab olema need vastu võtnud
ning võlaõigusliku lepingu alusel kolmanda isiku käest tellitud töö ja teenuse
puhul nende eest ka tasunud.
(4) Toetuse saaja peab olema vara, mille soetamise kulude hüvitamiseks
taotletakse toetuse väljamakse tegemist, vastu võtnud ning selle eest tasunud.
(5) Toetus makstakse välja üksnes siis, kui projekti elluviimise käigus
tekkinud autori varalised õigused on tasuta üle antud riigile, kusjuures
tehingus määratakse riigivara valitsejaks Põllumajandusministeerium (edaspidi
ministeerium).
(6) Ministeerium teavitab Ametit autori varaliste õiguste üleandmisest kümne
tööpäeva jooksul.
(7) Ministeerium võib loobuda projekti elluviimise käigus tekkinud autori
varaliste õiguste ülevõtmisest, kui õiguste ülevõtmiseks puudub avalik huvi.
Sellisel juhul ei kohaldata toetuse väljamakse tegemise suhtes lõiget 5.
§ 17. Toetuse väljamakse tegemise kord
(1) Toetuse saaja esitab toetuse väljamaksmiseks pärast projekti täielikku
või osadena elluviimist ja selle eest täielikult või osadena tasumist, kuid
mitte varem kui pärast taotluse rahuldamise otsuse kättesaamist Ametile
lisas 3 toodud vormi kohase väljamaksetaotluse koos järgmiste
dokumentidega:
1) lisas 4 toodud vormi kohane projekti elluviimise
aruanne;
2) selle isiku, kellelt toetuse saaja tellis töö või teenuse või
ostis kaupa, väljastatud arve-saatelehe või arve koopia;
3) punktides 1 ja 2
nimetatud dokumentides märgitud rahalise kohustuse tasumist tõendava
maksekorralduse või pangakonto väljavõtte koopia;
4) töö või teenuse
üleandmist-vastuvõtmist tõendava dokumendi koopia, kui tegemist on tellitud töö
või teenusega.
(2) Lõike 1 punktis 2 nimetatud arve-saatelehe või arve koopial näidatud
tehingu sisu peab vastama arve väljastanud isiku hinnapakkumusele.
§ 18. Toetuse väljamakse tegemise otsustamine
(1) Amet teeb toetuse väljamakse tegemise või väljamakse tegemisest
keeldumise otsuse 40 tööpäeva jooksul arvates §-s 17 nimetatud
väljamaksetaotluse ja nõuetekohaste dokumentide saamisest.
(2) Amet teeb toetuse väljamakse tegemisest keeldumise otsuse, kui taotleja
ei ole täitnud §-s 16 toodud toetuse väljamakse tegemise tingimusi või ei
ole esitanud § 17 lõike 1 punktides 1–4 nimetatud dokumente või
kui tehakse kindlaks taotluse rahuldamata jätmise alus.
(3) Amet teeb toetuse väljamakse tegemise või väljamakse tegemisest
keeldumise otsuse toetuse saajale teatavaks kümne tööpäeva jooksul arvates
otsuse tegemisest.
(4) Amet maksab toetusraha toetuse saajale kümne tööpäeva jooksul arvates
toetuse väljamakse tegemise otsuse tegemisest.
§ 19. Toetuse saaja kohustused
(1) Toetuse saaja kasutab toetust sihtotstarbeliselt ja mõistlikult ning
kõige säästlikumal viisil, järgides toetatava tegevuse elluviimisel
«Kalandusturu korraldamise seaduses», selles määruses ja toetuse kasutamise
kavas sätestatud asjakohaseid nõudeid.
(11) Koos
väljamaksetaotlusega esitab toetuse saaja Ametile projekti elluviimise kohta
kirjaliku ülevaate, mis koosneb järgmistest osadest:
1) sissejuhatus, kus
selgitatakse projekti eesmärke, nende saavutamise viisi ja lahenduse
originaalsust;
2) tehtud tegevuste ja
olulisemate tulemuste kirjeldus ja analüüs, sh käsitletakse tulemuste
originaalsust ja tähtsust ning lahendamata jäänud probleeme ja töö
edasiarendamise võimalusi;
3) tulemuste
praktilise väärtuse kirjeldus, milles selgitatakse, kus ja mil moel on tulemusi
võimalik rakendada;
4) projekti tulemuste
annotatsioon nii eesti kui ka inglise keeles.
[RTL 2009, 85,
1238 – jõust. 20.11.2009]
(12) Amet avalikustab lõikes 11 nimetatud ülevaate oma veebilehel 30 päeva jooksul arvates
ülevaate saamisest.
[RTL 2009, 85,
1238 – jõust. 20.11.2009]
(2) Kuni Ameti poolt viimase toetuseosa väljamaksmiseni teavitab toetuse
saaja viivitamata Ametit kirjalikult käibemaksukohustuslaseks registreerimisest
«Käibemaksuseaduse» § 19 alusel.
(3) Kuni seitsme aasta möödumiseni taotluse rahuldamise otsuse tegemisest
teavitab toetuse saaja viivitamata Ametit kirjalikult:
1) oma postiaadressi
või kontaktandmete muutumisest;
2) toetuse saamise või toetuse kasutamisega
seotud muust asjaolust, mille tõttu taotluses esitatud andmed ei ole enam
täielikud või õiged.
§ 20. Dokumentide säilitamine
Amet ja toetuse saaja säilitavad toetuse taotlemisega seotud dokumente ja
lepinguid vähemalt 31. detsembrini 2025. a. Määruse alusel esitatud
dokumente taotlejale ei tagastata.
7. peatükk
RAKENDUSSÄTTED
§ 21. Toetuse taotlemine 2009. aastal
Toetuse taotlemisel 2009. aastal ei kohaldata § 2 lõiget 2, kui
tegevuse elluviimist ei ole alustatud ning kuludokumendid ei ole väljastatud
varem kui 1. jaanuaril 2009. a.